sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Jongeman, mag ik even jouw ID-kaart zien?

Te veel, te vroeg en te vaak gebruiken minderjarige jongeren alcohol in de Vallei. FrisValley, een alcoholmatigingsproject van de negen gemeenten in Regio FoodValley, richt zich de komende maanden op supermarkten.

FrisValley wil extra controle op de verkoop van alcoholische drank aan minderjarige jongeren.

Onder het motto: “Geen 18? Geen alcohol!” wijst de campagne van FrisValley jongeren en het netwerk rondom jongeren, ouders, scholen en horeca op de gevaren van alcoholgebruik. In maart organiseert FrisValley een actie om supermarktcaissières te eraan te herinneren dat ze identiteitsbewijzen moeten controleren bij de verkoop van alcohol.

Duizend caissières
Alle caissières die werkzaam zijn bij een supermarkt in een van de negen FrisValley-gemeenten kunnen via hun leidinggevende een gratis ID-kraskaart ontvangen. Wanneer de caissière een ID-kraskaart ontvangt met een van de drie winnende geboortedata, ontvangt hij of zij een tablet. “We naderen de duizend caissières. Een primeurtje,” vertelt Bertil Rebel, woordvoerder voor de gemeente Barneveld en FrisValley.

De alcoholgrens ging vorig jaar januari van zestien naar achttien jaar. Landelijke en lokale cijfers laten zien dat de ID-controles nog te vaak vergeten worden. De supermarkt is een aantrekkelijke plaats voor jongeren, de alcoholische drank is relatief goedkoop. Supermarkten verkopen zeventig procent van alle alcohol. Hierdoor kunnen ze een grote rol spelen in het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren.

Drie campagnes
FrisValley is een project van Regio FoodValley. Regio FoodValley richt zich op de ontwikkeling van kennis en toepassingen op het gebied van voeding en gezond leven. “In 2015 richten we ons op drie campagnes: in het voorjaar de campagne voor de supermarkten, in de zomer de campings en in het najaar de para-commerciële instellingen, zoals sport- en verenigingskantines,” aldus Rebel.

Half om half
De gemeenten die meewerken aan dit project zijn: Ede, Veenendaal, Wageningen, Woudenberg, Rhenen, Renswoude, Nijkerk en Scherpenzeel. “De helft wordt betaald door de deelnemende gemeenten en de andere helft door de provincie Gelderland,” vertelt Rebel. De begroting bedraagt € 1.100.000,- voor een periode van vier jaar, van 2012 tot en met 2015. FrisValley is al enkele jaren bezig om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan.