sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Impact: de sleutel naar journalistiek succes

Tegenwoordig moet je er alsjournalistiek medium rekening mee houden dat alleen artikelen schrijven niet genoeg is. Je moet een mooi verhaalverkopen aan je lezers. Zij moeten er van worden overtuigd dat het artikel het lezen waard is. Dit doen media onder andere via social media. Mooie teasers, intro's of foto's moeten de lezer op het bericht doen klikken. Met andere woorden: zorg voor impact.

Tegenwoordig moet je er als journalistiek medium rekening mee houden dat alleen artikelen schrijven niet genoeg is. Je moet een mooi verhaal verkopen aan je lezers. Zij moeten er van worden overtuigd dat het artikel het lezen waard is. Dit doen media onder andere via social media. Mooie teasers, intro's of foto's moeten de lezer op het bericht doen klikken. Met andere woorden: zorg voor impact. 

In de voorgaande commentaren hebben wij als redactie uitleg gegeven over wat ons medium wil uitstralen. Vorige week werd dit in het hoofdredactioneel commentaar 'een verhalenboek' genoemd. "De echte verhalenboeken die je bijblijven, zijn namelijk die waarover je in gesprek gaat." Maar hoe mooi de verhalen ook zijn geschreven, ook de verhalen van NieuwsVallei moeten verkocht worden. 

Verschillende manieren

Als redactie was het in het begin behoorlijk zoeken naar manier om een verhaal impact te geven. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het gebruik van Facebook konden we daar veel meer uithalen. Zo begonnen we namelijk met de link van het artikel op de Facebook te zetten met daarbij een klein tekstje met de kop en het intro. Dit was redelijk saai, omdat het altijd op deze manier ging. Op dit moment proberen we een aantal nieuwe manieren te gebruiken, en met succes. Ik zal een aantal voorbeelden geven. 

Teaser

Een teaser is eigenlijk een korte trailer van een verhaal dat er al is of dat nog gemaakt moet worden. Door de trailer hoop je mensen te triggeren om je verhaal te lezen.

De pijnlijke geschiedenis van de Vallei werd opgerakeld met mensen die het hebben meegemaakt. Deze aangrijpende teaser was het begin van het verhaal achter de monumenten. Het resultaat? De video had impact en is ongeveer duizend keer bekeken, een enorme stijging sinds de berichten van de weken daarvoor, die bleven steken rond de honderd personen.

"De lezer is op zoek naar impact" 

Intro

Een andere manier om een verhaal impact te geven is het schrijven van een  pakkende intro. Je kan natuurlijk direct over je onderwerp beginnen en van alles proberen uit te leggen, maar daar zit een lezer niet op te wachten. Een lezer zoekt, en ik blijf het herhalen, impact. Een mooie quote van iemand, een beschrijving of iets totaals onverwachts kan zomaar de aandacht van de lezer grijpen.

"Ik kom uit een grote familie. Mijn oma en haar zussen zijn uit liefde getrouwd. Zij hebben hun partner ontmoet via hun studie of op werk. Mijn vader was verliefd op mijn moeder, maar dit was niet helemaal wederzijds. Toch zijn zij getrouwd". De 22-jarige Zara wordt niet uitgehuwelijkt, maar binnen haar cultuur komt het wel vaak voor. "Iemand moet niet gedwongen worden met een ander te trouwen. Dit vind ik een zeer slechte daad van de ouders".

Dit was een intro op een verhaal over een Afghaanse vrouw die in de Vallei woont en praat over de cultuurverschillen met haar geboorteland. Een goed voorbeeld van quotes gebruiken om een pakkend intro te schrijven. 

Kop

Een kop is nog een manier om een verhaal aan te laten komen en impact te geven. Bij een kop kan het erg helpen om deze persoonlijk te maken. Een mooi voorbeeld hiervan is bij het verhaal over Houssein, een 31-jarige man van Iraanse afkomst. De kop van het verhaal was "Ik werd afgewezen vanwege mijn naam", een kop waar menigmens gevoelens bij krijgt. Het gaat hier namelijk over discriminatie, een gevoelig onderwerp in deze tijd. Het gaat je persoonlijk aangrijpen. 

Innoveer

Dit zijn een paar korte voorbeelden van manieren hoe wij de komende tijd willen blijven innoveren. Dit is een proces dat zich snel ontwikkelt en waarbij de redacties de hulp en mening van u, de Valleibewoner, goed kunnen gebruiken. Heeft u opmerkingen over de manier van werken of tips hoe wij nog meer impact aan verhalen kunnen geven? Laat het in de reacties weten of stuur een mail naar info@nieuwsvallei.nl