sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Een oproep voor alle jongeren: “Kom in actie!"

Je bent jong en je wilt wat… Maar wat is de ultieme manier om een verandering te brengen aan bijvoorbeeld het leenstelsel? Onze redactie ging met twee jonge mensen in gesprek die strijden voor de student in Nederland. Beiden zijn van mening dat het leenstelsel teruggedraaid zou moeten worden. Maar hoe?

In het derde deel van onze serie 'onderwijs en politiek' bekijken we het grotere plaatje. In deel 1 was te zien hoe we in Nederland tot het leenstelsel zijn gekomen aan de hand van 4 stappen. In deel 2 gingen we langs bij diverse jongerenpartijen met een mening over het leenstelsel. En dan nu: wat wordt er concreet gedaan voor studerende jongeren? We stellen onze geïnterviewden graag even voor:

Voorstellen geïnterviewden Coco Peet van NJR en Julius Terpstra van CDA

 Klik op de afbeelding om het beter te bekijken.

Onderaan het artikel zie je in een filmpje hoe onze artikelen tot stand zijn gekomen. Maar we nemen je nu eerst mee in onze interviews, met onze vragen en de antwoorden van Coco en Julius. Aangezien ze los van elkaar zijn geïnterviewd en beide een andere doelstelling hebben, zijn de antwoorden zeer uiteenlopend. De een beantwoordt de vraag vanuit een vertegenwoordigende rol, de ander vanuit een politieke bril.

Eerst even een algemene vraag… Hoe kijk jij tegen het Nederlandse onderwijssysteem aan?

Coco: “Ik denk wel dat wij een goed onderwijssysteem hebben in vergelijking tot andere landen in Europa, zoals de drie lagen: mbo, hbo, universiteit. In Nederland word je toch wel heel erg praktisch opgeleid, zoals bijvoorbeeld op de middelbare school met kennis-, begrip-, en toepassingsvragen. Ik heb ergens gehoord dat als je in Brussel wilt werken, je een parcours moet doen met allemaal toetsen en vragen, en dat kennelijk Nederlanders daar heel erg goed in zijn omdat ze daar goed in worden opgeleid. Wat dat betreft doen we het denk ik goed! Maar er liggen ook zeker nog kansen; in landen zoals Zweden, Denemarken en Finland hebben ze bijvoorbeeld allemaal gratis onderwijs.”

Julius: “Over het algemeen vind ik dat het Nederlandse onderwijssysteem best wel goed functioneert. Veel jonge mensen kunnen studeren en onderwijs op maat krijgen. Daar ben ik wel over te spreken. Dat mogen we koesteren. Ook de vrijheid die we kennen in het onderwijs zoals bijvoorbeeld op eigen leeftijd en niveau kunnen leren. Over het algemeen vind ik het goed georganiseerd.”

Wat is jouw mening over de afschaffing van de basisbeurs en de lening die daarvoor in de plaats is gekomen?

Coco: “Ik vind het zelf heel erg jammer omdat ik de basisbeurs een hele mooie manier vind om iedereen een kans te kunnen geven om te studeren. Met de basisbeurs geef je iedereen, dus uit alle hoeken van de samenleving dezelfde kansen en ik vind dat met het leenstelsel dat het toch wel veranderd. Ze zeggen wel: ‘het is met een hele lage rente en je hoeft het pas later terug te betalen’ maar je moet het gewoon betalen. Het creëert niet meer zulke gelijke kansen.”

Julius: “Ik kijk daar best wel zorgelijk naar. Ik vind het een slechte zaak dat het is afgeschaft, om een aantal redenen... A: Ik denk dat het de toegankelijkheid onderwijs in gevaar brengt. Bij het wegvallen van de basisbeurs moet je geld gaan lenen en niet een beetje geld, maar behoorlijk wat geld. Dat zal gevolgen hebben voor een aantal studenten, bijvoorbeeld bij studenten die uit een lagere sociale klassen komen waarbij een schuld echt wel wat betekent: daar ontstaat angst. Zij denken dan wel twee keer na of ze wel moeten gaan studeren, en een aantal daarvan zal afhaken. Dat vind ik een slechte zaak! Dat betekent dat je een drempel opwerpt, via financiën. Dat is gewoon niet helemaal rechtvaardig en niet eerlijk. Daarom ben ik er een groot tegenstander van.

Dus A: niet iedereen zal blijven of gaan studeren en B: het is gewoon een schuldenverhaal. Als jij van je studie afkomt en je hebt een schuld van 15.000 of 25.000 euro, zie dan maar eens een hypotheek te vinden. Je krijgt sowieso al geen vast contract, dus dat is ontzettend lastig. Het Nibud geeft ook aan dat het heel erg is dat jongeren op zo’n jonge leeftijd zichzelf al in de schulden steken.”

Waar liggen kansen op het gebied van onderwijs?

Coco: “Refererend naar het manifest was een van de punten: gelijke waardering. Dat is iets wat mij om het hart gaat. Ik vind dat echt heel erg belangrijk. En het is iets dat je niet meteen meemaakt. Studeren doe je op alle niveaus en ik vind het heel erg belangrijk dat daar een gelijksoortige waardering uitkomt. Het een is misschien praktischer, het andere theoretischer, maar het ene is niet beter of slechter. Ik merk dat dat heel erg speelt.

Het is misschien niet iets waar jongeren nu perse heel erg mee te maken hebben, maar als je later een baan zoekt of hebt, dan is het lastiger om als hbo’er of wo’er praktische ervaring te hebben en als mbo’er theoretisch vermogen. Het is gewoon altijd verschillend. Ik denk dat daar heel veel kansen liggen om het gelijker te trekken.”

Julius: “Een kenmerk van onze generatie millennials is dat we leven bij de dag. Er worden op dit moment dingen besloten in Den Haag die over jongeren gaan, maar jongeren zijn op dit moment met hele andere dingen bezig. Ze studeren, zijn druk met vrienden en leuke dingen doen. Dat moeten ze ook vooral blijven doen, maar het is wel verstandig om af en toe na te denken over de toekomst. Echt: blijf vooral leuke dingen doen, maar zorg wel dat je betrokken bent.

Er wordt in de politiek veel over jongeren gepraat maar niet mét jongeren. Daar wil ik graag verandering in brengen. Het is nog nooit zo makkelijk geweest om met politicus of bestuurder te spreken, bijvoorbeeld via social media. Dit is ook meteen een oproep voor elke politicus: sta ervoor open."

Oké, maar de jongeren van nu zijn niet zoals de jongeren in de jaren '60. Zij gaan niet de straat op om te demonstreren, maar hebben ook een mening.. 

Ter uitleg: Coco en Tibbe geven gastlessen waarbij ze vooral langs middelbare scholen en mbo instellingen gaan. Deze lessen bestaan voor een deel uit basisinformatie over de Europese Unie, instellingen en het laten zien van een filmpje. Het grootste deel gaat heel erg over wat jongeren vinden, wat hun ervaringen zijn, wat ze belangrijke thema’s vinden, waar ze aan denken als ze aan Europa denken. Op het eind schrijven ze aanbevelingen op Europese thema’s. Zij kunnen daar vervolgens stappen mee zetten, zo blijkt haar antwoord op deze vraag:

Coco: "We kunnen wel naar Europa gaan en vertellen ‘dit moet gebeuren’, maar je kan beter zeggen ‘we hebben de afgelopen maanden 3.000 jongeren gesproken en die vinden dat dit moet gebeuren.’ Ten eerste sta je dan veel sterker, ten tweede heb je in de klas veel meer dat jongeren het idee hebben ‘ik kan hier iets mee'.

"Op 7 februari bestaat het verdrag van Maastricht 25 jaar, dat gaan ze heel groot vieren, ook met jongeren. Er komt een groot festival. Wij gaan een evenement ernaast houden waarbij we jongeren van onze eerdere gastlessen uitnodigen welke aanbevelingen hadden geschreven. Zij gaan dan in gesprek met Europarlementariërs en hun aanbevelingen gaan ze ook pitchen/presenteren aan Frans Timmermans. Zo proberen we jongeren erbij te betrekken."

Julius: "Hoe ik jongeren erbij wil betrekken? Mocht ik straks Tweede Kamerlid worden, moet ik meepraten en meebeslissen over aanpassingen die we gaan doen in het onderwijs. Dat wil ik heel graag, want ik heb genoeg ideeën en ervaringen opgedaan in mijn tijd bij het CDJA. Ik wil bijvoorbeeld elke week klassen bij mij over de vloer hebben, bij mij in Tweede Kamer. Een rondleiding geven, kijken hoe het daar gaat, in gesprek gaan, maar ook zelf naar scholen toe. Ik wil combinatie van beiden."

Coco: "We spreken veel jongeren die nog gáán studeren. We kunnen hen op verschillende manieren bereiken, zoals bijvoorbeeld:

  • Op de politieke manier, dus internationalisering, bij bijvoorbeeld maatschappijleer of op het mbo dat verplicht moet worden
  • Lesmethodes kunnen verbeteren (geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijleer, etc.). Dit doe ik nu met een werkgroep. Dit loopt al super goed en waarschijnlijk is volgend jaar al het e.e.a. geïmplementeerd
  • Trainen, leraren opleiden met informatie over Europa.

Dit zijn voorbeelden van manieren hoe je jongeren kunt informeren over Europa. Niet dat ze vóór Europa moeten worden maar wel dat ze meer betrokken worden. Voor mij part ben je heel erg tegen Europa, maar weet in ieder geval wat je zelf kunt doen, wat je eigen impact is en wat voor invloed je uit kan oefenen. Dat is heel erg belangrijk.

Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat Europarlementariërs gastlessen gaan geven. Het gaat nooit gebeuren, maar dat zijn wel de dingen waardoor het veel dichterbij kan komen. Dat zou top zijn."

Julius: "Jongeren moeten zich verenigen voor thema’s die voor hen spelen. Ontwikkel niet een visie op hoe gemeentewetten eruit moeten zien maar pak kleine thema’s die ertoe doen. Sport, het leenstelsel, flexcontracten... Start bijvoorbeeld een lobby!"

Coco: "Ik denk dat het een algemene, voor iedereen tellende zaak is. Het maakt niet meer uit of je op het laagste niveau zit of het hoogste niveau, rijk of arm, iedereen wil eigenlijk die basisbeurs. Het is voor iedereen handig. Het gaat iedereen aan. Als je jong bent en je vindt dat dit belangrijk is, dat je dan altijd geloofwaardig overkomt."

Laatste vraag... Hoe gaat de toekomst eruit zien voor studerende jongeren, denk jij?

Julius: "Je studententijd is de tijd waarin je de wereld mag ontdekken. Het is als een speeltuin in de goede zin van het woord.

Nadenken over het leven kan steeds minder. Onderwijs is een snelkookfabriek geworden waarin je zo snel mogelijk moet afstuderen. De hele maatschappij richt zich daar steeds meer op. Je moet een goed cv hebben als je aan de bak wilt komen. Het is allemaal snel, sneller, snelst. Er moet een betere balans gevonden worden. 

Je moet maar zo denken: stel het CDA wordt groot, dan heb je in zo'n kabinetsformatie echt wel wat te melden. Trajectkaarten, bindend studieadvies, burgerschap, dan moeten die partijen wel wat. Ik ben wel hoopvol voor de toekomst."

"Het is allemaal snel, sneller, snelst."- Julius

Coco: "Ik hoop dat er een oplossing komt voor het leenstelsel. Doemscenario misschien, maar ik zou het heel erg jammer vinden dat door zo’n leenstelsel, heel veel mensen zich niet meer geroepen voelen of de kans krijgen om te gaan studeren.

Het gaat de hele tijd om onderwijs dat voor iedereen beschikbaar moet zijn, want ik denk dat het anders een toekomst creëert waarin er alleen maar een studerende bovenlaag is. We gaan dan een soort van terug in de tijd, dat lijkt me niet helemaal goed. Ik hoop dat daar iets op gebeuren zal. Ik hoop ook dat dat vanuit jongeren komt. Zoals bijvoorbeeld die actie tegen het minimumloon en de actie voor een ov kaart in het mbo, voor jongeren onder de 18 jaar. Dat zijn allemaal initiatieven die vanuit jongeren zijn gedragen. Ik denk dat het belangrijk is voor jongeren om hun stem te laten horen, niet alleen omdat het moet, omdat ze niet anders kunnen, maar ook zodat ze zelf snappen ‘oké er zijn dingen die wij kunnen doen, die wij ook gaan doen, en die zullen consequenties hebben, namelijk dit dit dit…’"

"Ik denk dat het belangrijk is voor jongeren om hun stem te laten horen" - Coco

Meer lezen over het werk van Coco Peet? Kijk dan hier. Zien hoe Julius zijn campagne voert? Op onder andere deze Facebook-pagina blijf je up-to-date. 

Dit is deel 3 van de serie Onderwijs en Politiek. Deel 1 en deel 2 zijn hier terug te lezen.

Ben jij benieuwd hoe deze serie tot stand is gekomen? Wij hebben een filmpje gemaakt over ons redactieproces. 

Meer (terug)lezen over ons project? Bekijk hier ons NieuwsVallei dossier, bekijk onze Facebookpagina of neem een kijkje backstage in onze Facebookgroep.

Discussieer mee En, hoe zie jij de toekomst van studerend Nederland?