sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Wie ben ik nou eigenlijk?"

Jouw droombaan vinden, begint bij solliciteren. Als je jouw CV en brief hebt opgestuurd, heb je de kans op dat ene verlossende mailtje of telefoontje: je wordt uitgenodigd voor een gesprek! Te gek, maar ook spannend. Jezelf goed presenteren en een goede indruk achterlaten is makkelijker gezegd dan gedaan. Marjoescha van Alphen (33) is sinds 2010 coach bij de masterclass solliciteren binnen het HR-dienstverlener Werkmandejong. Tijdens deze trainingen worden werkzoekenden een handje geholpen met solliciteren.

Jouw droombaan vinden, begint bij solliciteren. Als je jouw CV en brief hebt opgestuurd, heb je de kans op dat ene verlossende mailtje of telefoontje: je wordt uitgenodigd voor een gesprek! Te gek, maar ook spannend. Jezelf goed presenteren en een goede indruk achterlaten is makkelijker gezegd dan gedaan. Marjoescha van Alphen (33) is sinds 2010 coach bij de masterclass solliciteren binnen het HR-dienstverlener Werkmandejong. Tijdens deze trainingen worden werkzoekenden een handje geholpen met solliciteren. 


"Ik merkte gewoon dat heel veel kandidaten aan tafel slecht uit de verf komen. Terwijl wij vanuit onze kunde wel zien dat die kandidaten goed zijn. Ik zeg altijd: goede medewerkers zijn vaak geen goede sollicitanten en goede sollicitanten zijn niet altijd goede medewerkers," zegt ze met een lach. Marjoescha ziet dat kandidaten meestal moeite hebben met de vraag: vertel eens wat over jezelf. "Sommige mensen slaan dan echt helemaal dicht. Omdat jongeren pas net komen kijken, hebben ze meestal nog niet veel werkervaring waar ze over kunnen vertellen." Opdrachtgevers vinden het vaak lastig om iemand aan te nemen als diegene zich heel ongelukkig presenteert volgens de coach. "Ik merkte dat er behoefte was aan wat handvatten wat dat betreft. Vandaar deze training."

"LinkedIn is jouw online CV en daardoor een heel belangrijk medium." 

De training

Marjoescha werkt met kleine groepen van maximaal zes personen, zodat er veel persoonlijke begeleiding mogelijk is. De training bestaat uit twee aansluitende dagdelen. ’s Ochtends komt de theorie voornamelijk aan bod. Denk hierbij aan tips voor het maken van een professioneel CV, het schrijven van een goede motivatie en het gebruik van sociale media, zoals LinkedIn. "Daar blijkt vaak nog een enorme slag te slaan. LinkedIn is jouw online CV en daardoor een heel belangrijk medium." ’s Middags worden er rollenspellen gespeeld, zodat de kandidaten praktisch kunnen oefenen met sollicitatiegesprekken. "Wat centraal staat, is dat je je realiseert hoe je overkomt. Dat je je ervan bewust wordt wat je onbewust uitstraalt, het gaat hierbij dus om de non-verbale communicatie."

"Aan het eind van de dag bleek het dat hij veel van haar had geleerd."

Kandidaten

"Er komen mensen uit veel verschillende vakgebieden bij mij op training. Maar de meeste kandidaten zijn op zoek naar een kantoorfunctie op MBO- of HBO-niveau." De coach heeft een voorkeur voor een diversiteit van vakgebieden op een trainingsdag. Op die manier kunnen de kandidaten veel van elkaar leren, zo zegt Marjoescha. "Ik had pas een training waarbij een financieel directeur en een receptioniste aanwezig waren. Aan het begin van de dag keek hij een beetje op haar neer. Een van de dingen die ik heel belangrijk vind, is dat je probeert verbinding te maken met de andere kant van de tafel tijdens een sollicitatiegesprek. Het gaat echt om de klik. Die receptioniste was daar heel goed in en de financieel directeur had daar juist moeite mee. Aan het eind van de dag bleek het dat hij veel van haar had geleerd." Er is dan ook veel ruimte voor feedbacksessies. Marjoescha werkt voornamelijk met financials. "Dat is een groep die het vaak lastig vindt om zichzelf te presenteren. Maar er komen ook veel starters langs, mensen die moeite hebben met het vinden van hun eerste baan." Ongeveer 25 procent van de deelnemers is onder de 25 jaar.


Marjoescha heeft het vervolgens over een andere situatie. "Vorige keer deed er een kandidaat mee die altijd werkzaam was geweest in de IT. Hierin had hij een goede functie. Maar op de een gegeven moment gooide hij het roer om en wilde hij aan het werk als vrachtwagenchauffeur binnen het internationale transport. Vervolgens stond hij met een beetje een vreemd CV klaar om weer aan de slag te gaan en werd nergens uitgenodigd. Tijdens de training vertelde mijn collega dat zij iemand kende die op zoek was naar een vrachtwagenchauffeur. De man is dezelfde dag nog op gesprek gegaan en is daar nu aan de slag. Wij zijn een regionale speler, dus wij kennen heel veel klanten en bedrijven binnen de Vallei regio. Zo zie je hoe handig zo’n netwerk is." 

"Ja, deze moeten we hebben!" 

Tips 

"Ik ervaar regelmatig dat er nog weinig zelfkennis is bij de kandidaten. Dat is in sollicitaties heel erg belangrijk. Welke competenties bij jou horen en die concreet benoemen is het allerbelangrijkste. Want je kunt wel een studie gedaan hebben, maar zeker als je nog geen werkervaring hebt, telt je persoonlijkheid nog veel meer dan je studie. Als je nadenkt over de vragen ‘wie ben ik nou eigenlijk?’ en ‘waarom doe ik de dingen die ik doe?’, dan kun je daar ook wat makkelijker over praten als je eenmaal aan tafel zit." Marjoescha wil werkzoekende jongeren meegeven: "Zorg ervoor dat je een goed netwerk hebt en dat jouw online reputatie en jouw CV in orde is. Als je eenmaal op gesprek mag komen, vertel dan een overtuigend verhaal waarom je die functie wilt. Laat daarbij niets aan het toeval over, zodat  de werkgever alleen maar kan denken: ja, deze moeten we hebben!" Marjoescha doet de mededeling dat negentig procent van de cursisten na de training binnen zes maanden een baan heeft.

Marjoescha van Alphen
Marjoescha van Alphen

Wat is jouw gouden tip voor een succesvol sollicitatiegesprek? Laat het ons weten en plaats hieronder een reactie!