sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Mensen solliciteren met een postduif"

UTRECHT- Op een ouderwetse manier solliciteren, iets wat veel te vaak voorkomt volgens Werken.FM.Met moderne en innovatieve projecten proberen ze de werklozen weer aan een baan te helpen. Een van hun meest recente projecten is CareerClub, een project dat hulp bood aan jeugdwerklozen. Het was een succes, zeventig procent van de deelnemers rondde het project af met een baan in hun zak. Wat was dit precies voor een project? En waarom is er nog geen project actief in De Vallei? We vroegen het Martijn Smit, eindredacteur en eigenaar van Werken.FM.

UTRECHT- Op een ouderwetse manier solliciteren, iets wat veel te vaak voorkomt volgens Werken.FM. Met moderne en innovatieve projecten proberen ze de werklozen weer aan een baan te helpen. Een van hun meest recente projecten is CareerClub, een project dat hulp bood aan jeugdwerklozen. Het was een succes, zeventig procent van de deelnemers rondde het project af met een baan in hun zak. Wat was dit precies voor een project? En waarom is er nog geen project actief in De Vallei? We vroegen het Martijn Smit, eindredacteur en eigenaar van Werken.FM.

CareerClub is een van de vele projecten die het radiostation heeft uitgevoerd, naast dit project houden Martijn en zijn team zich bezig met allerlei activiteiten op de arbeidsmarkt. “Werken.FM beschouwen wij echt als een platform voor werkgevers en werknemers. We zijn dit radiostation begonnen met het idee dat er heel veel mensen de arbeidsmarkt op komen, maar weinig mensen weten eigenlijk hoe ze moeten solliciteren op deze huidige arbeidsmarkt.”

 

Leren solliciteren met CareerClub

Werken.FM maakt veel gebruik van social media, volgens Martijn is dat iets wat veel mensen nog te weinig beheersen. “We zijn constant in discussie met de gemeentes en het UWV over dat het solliciteren van nu heel anders is dan tien jaar geleden. De gemiddelde organisatie zet in op de nieuwste technologie, maar de gemiddelde kandidaat solliciteert nog met een postduif.” En precies hier probeert Werken.FM op in te spelen. Uit deze manier van aanpak is het succesvolle project CareerClub ontstaan.

 

Zoekt en gij zult vinden

Toen CareerClub begin dit jaar startte, was het doel om 220 werkloze jongeren in Utrecht aan een baan te krijgen. Dat is niet gelukt bij iedereen, het werden er uiteindelijk 154. Een mooi aantal, helemaal binnen een tijdsperiode van zes weken. Maar hoe zit het dan met de andere dertig procent? “De andere 66 jongeren krijgen nu geen begeleiding meer van CareerClub, maar als we kijken naar de drie maanden opvolgend, zie je dat uiteindelijk negentig procent van de participanten aan een baan is gekomen.”

“Niemand heeft er voor gekozen om werkloos te zijn”

Het grote probleem volgens Martijn is dat jongeren niet goed weten hoe ze moeten solliciteren. “Het opstellen van een goed cv, het genoeg voorbereiden op een gesprek en dat moonboots aantrekken tijdens een sollicitatiegesprek toch niet de beste dresscode is, zijn misschien simpele dingen, maar je moet het ze wel leren. Een jongen die meedeed aan het project had Albert Heijn zeventien keer verkeerd opgeschreven in zijn cv. Als dat de enige werkgever is die je gehad hebt en je weet niet eens hoe je zijn naam moet schrijven, dan is dat gewoon slecht.”

Dit is iets waar Martijn echt voor pleit. “Niemand heeft er voor gekozen om werkloos te zijn. Als je het dan toch bent, is je nieuwe beroep werkzoekende. En dat moet je wel geleerd worden.”

 

Ouderwetse systemen vs. Innovatieve projecten 

 CareerClub had een hele eigen manier van aanpak, dat maakte dit project  onderscheidend van de rest. Dingen zoals de sollicitaart of het opsturen van een echte cv-ketel in plaats van het schriftelijk cv was de organisatie niet vreemd. “Mijn drive voor dit  project was - en is nog steeds in mijn leven - om mensen te leren solliciteren met de huidige technieken die we hebben.” Omdat tegenwoordig tachtig procent van  de vacatures via social media gaat, vindt Martijn projecten zoals CareerClub erg belangrijk.

 

Lees hier een korte blog over de 'sollicitaart'  

“Jeugdwerkloosheid is geen issue”

Vandaag de dag ligt het project CareerClub stil. Op dit moment is het afwachten of meer gemeentes in zee willen gaan met Werken.FM. Volgens Martijn is dit lastig, omdat veel organisaties en gemeentes bang zijn voor de manier van aanpak. “Niemand zit eigenlijk echt op ons te wachten, omdat wij duidelijk laten zien dat het ook anders kan. Dat schrikt mensen af.”

Ondanks dat Martijn zich inzet voor projecten zoals CareerClub, vindt hij dat jeugdwerkloosheid geen probleem op zich is. “Kijk, jeugdwerkloosheid is geen issue. De term jeugdwerkloosheid heeft alles met economische zaken te maken. Het zal zichzelf altijd oplossen. Je ziet nu dat de economie weer aandikt, en wie gaan er als eerst aan het werk? Dat zijn de jeugdwerklozen.” Het ligt volgens Martijn meer aan de politieke aanpak. “Ze zetten vooral in op oude systemen, die gewoon gebleken zijn dat ze niet werken.”

 

Geen voet aan de grond bij Vallei

CareerClub is begonnen in Utrecht, maar ze zijn druk bezig met de uitbreiding van hun werkgebied. “We zijn nu bezig met een aantal grote gemeentes zoals Den Haag en Amsterdam, om daar CareerClub voort te zetten. Ook gemeentes in de Gelderse Vallei zijn altijd welkom, maar Martijn is gestopt met het actief zoeken naar samenwerking.

“Als Werken.FM proberen we al jarenlang voet aan de grond te krijgen bij gemeentes, maar dat wil heel vaak niet lukken omdat ze zich vasthouden aan die oude systemen. Je ziet dat deze oude manieren gewoon niet werken, dus ik ga daar ook geen energie meer in steken. Als ze ons nodig hebben, komen ze maar naar ons toe. Dat klinkt misschien heel arrogant, maar we hebben ook andere klanten die aanzienlijk makkelijker te overtuigen zijn dan deze ouderwetse gemeentes.”

Samenwerking op Europees niveau zit er niet in volgens Martijn, ook al krijgen ze subsidie vanuit Brussel. “In Nederland werkt het heel anders dan in andere landen. Kijk bijvoorbeeld naar social media. In Nederland is social media een van de belangrijkste wervingsmiddelen, in Duitsland ligt dat nog geen eens op vier procent.”

Ondanks de ‘ouderwetse’ gemeentes en de grote verschillen tussen de Europese landen, ziet Martijn de toekomst van CareerClub zeer positief in. Met de visie “Mensen staan alleen voor de zoektocht naar werk, maar wij gaan ze daar bij helpen” hoopt Martijn samen met zijn team nog mooiere resultaten te behalen.

Heb je zelf ook zulke problemen ervaren met het zoeken van werk? Vind je het ook lastig of misschien te ouderwets? Deel je ervaringen hieronder in de reacties of mail het naar redactie@nieuwsvallei.nl!