sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Als je leert omgaan met drukte, heb je minder stress en zorgen."

Als student heb je het natuurlijk druk met van alles en nog wat, daarom is het belangrijk om af en toe eventjes te ontspannen. Maar hoe doe je dat nou het beste? Wij zochten het voor je uit!

Eerder zagen we al dat studenten druk ervaren. Het kiezen voor een studie is niet altijd makkelijk op jonge leeftijd en ook de studielening helpt niet echt mee. Het is daarom belangrijk dat je als student af en toe rust neemt en probeert te ontstressen. Dit kan natuurlijk door een avondje Netflixen of door een borrel te doen in de stad. Maar je kunt ook naar zen-training gaan.

Wij gingen als redactie langs bij Zen.nl in Ede. Nicola Kneepkens is hier zen-leraar en mindfulness-trainer. Hij begon met Zen vanwege zijn eigen stressreductie. Hij kreeg een zoontje en had net een baan. Hij ervoer veel druk door alle ballen die hij in de lucht moest houden. Mediteren hielp hem om dit te verminderen. 

Nicola Kneepkens in de Zendo

Met je hoofd in het heden

Vaak zit je meer met je gedachten in de toekomst of in het verleden en niet in het nu, legt Nicola uit. Met Zen richt je je op het hier en nu, zodat je beter kunt handelen en reageren op situaties. "Uiteindelijk zorgt dat voor rust, maar in het begin juist niet. Je wordt je bewuster van het moment en dus van alle prikkels. Pas als je daarmee om leert gaan wordt het rustiger en is het stressverminderend", vertelt Nicola.

"In het begin vond ik het wel ongemakkelijk en moest ik proberen om niet in de lach te schieten."

Job en Romy ondergingen een aantal oefeningen om zelf te ervaren hoe ontspannend Zen werkt. Een van de oefeningen was gericht op het loslaten van de opgebouwde spanning in je lichaam. "In het begin vond ik het wel ongemakkelijk en moest ik proberen om niet in de lach te schieten", zegt Romy lachend. Maar uiteindelijk hielp de oefening wel om te ontspannen.

Mindfulness-oefening met Job en RomyJob en Romy tijdens mindfulness

Omgaan met stress

De stress die we ervaren komt volgens Nicola doordat de werkelijkheid niet voldoet aan onze verwachtingen. Zen kan volgens hem helpen om deze stress te verminderen. "Als je leert omgaan met drukte en accepteert dat het leven soms anders is dan je zou willen, heb je minder stress en minder zorgen." 

Een oefening die je makkelijk thuis kan doen is een ademhalingsoefening. Hierbij adem je in door de neus en probeer je zo lang mogelijk uit te ademen. Waarschijnlijk zul je merken dat het niet lukt om je alleen te focussen op de ademhaling en dat je gedachten overal heen gaan. Maar juist door die gedachten te pakken kun je ze loslaten. "Met deze oefening groei je zelf en leer je jezelf beter kennen", legt Nicola uit. 

In Ede zijn er weinig studenten die meedoen aan de zen-trainingen. Maar volgens Nicola is het wel heel geschikt voor studenten om te ontstressen en de druk te verminderen.  

Discussieer mee Zou jij meedoen aan een zen-training om je stress te verminderen?