sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Veenendaal wil alcoholgebruik jongeren verminderen

1 maart is het alcoholmatigingsproject van de Frisvalley van start gegaan. Frisvalley is een samenwerking tussen acht gemeenten: Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen. Samen willen ze het alcoholgebruik onder jongeren laten dalen. Een onderdeel daarvan is de IkPas campagne.

Dit jaar zijn er in de Frisvalley 325 deelnemers die de uitdaging aangaan om 30 dagen geen alcohol te drinken. Landelijk doen er zo’n 11.000 mensen mee. In 2015 organiseerde FrisValley zelfs een IkPas campagne in het najaar. Hier deden zo’n 555 mensen aan mee. Bertil Rebel, projectleider en communicatieadviseur van FrisValley neemt ook deel aan de IkPas campagne. “Ik doe zelf ook mee en dat gaat prima. De vorige keer deed ik ook mee, en nu weer.  Ik slaap er niet minder om. Ik heb het wijntje verruild voor een glas druivensap. Ook lekker”.  


Aanpak FrisValley

Alcohol veroorzaakt nog steeds veel incidenten, ook onder jongeren blijft dit een groot probleem. In 2015 zijn 931 jongeren onder de 18 jaar opgenomen in een ziekenhuis na overmatig alcoholgebruik (in 691 gevallen i.v.m. "comadrinken”). Dat blijkt uit cijfers van kinderartsen. De gemiddelde leeftijd van de opgenomen jongeren lag in 2015 op 15,4 jaar. Frisvalley heeft als doel dat jongeren minder vaak alcohol drinken en dat de hoeveelheid alcohol ook verminderd Om dit te bereiken hebben ze verschillende speerpunten waar ze zich op richten. De eerste is het uitstellen van de leeftijd waarop jongeren voor het eerst alcohol drinken en het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren jonger dan achttien jaar. FrisValley wil er ook voor zorgen dat het minder makkelijk is om alcohol te verkrijgen. Hierdoor hopen ze de hoeveelheid alcohol terug te drinken. Dit doen ze door middel van handelingspreventies. Namelijk regelgeving, handhaving, educatie en bewustwording. FrisValley richt zich met deze aanpak vooral op de omgeving van de jongeren. Uit onderzoek van het WHO (Wereldgezondheidsorganisatie) is gebleken dat de omgeving van de jongeren veel invloed heeft op het drinkgedrag. Voorbeelden van deze omgevingsfactoren zijn: de prijs van alcohol, het beschikbare assortiment, het aantal plaatsen waar alcohol verkocht wordt, leeftijdsgrenzen en de naleving en handhaving daarvan, normen in de sociale omgeving van het individu en het overheidsbeleid.

“Er wordt vaak tegen mij gezegd dat ik me niet aan moet stellen en gewoon een biertje moet nemen”.

 

IkPas

FrisValley richt zich niet alleen op jongeren.  “We richten ons ook op het netwerk rond jongeren, zoals de ouders. Daarvoor hebben we de campagne Ouders van NIX ontwikkeld. Maar we richten ons ook op supermarkten, horeca, sportverenigingen, kerken, scholen”, aldus Bertil Ribbel. De IkPas campagne richt zich wat meer op volwassenen om hen ook te laten ervaren wat het gewoontegedrag is als het gaat om alcoholgebruik (het wijntje tijdens het koken, het biertje langs de kant van het voetbalveld, etc.) en hen het besef te geven dat zij ook een voorbeeldfunctie richting hun kinderen hebben.


We zijn nu ongeveer halverwege de maand, voor sommige is het een meevaller voor andere een moeilijkere opgave. Robin (deelnemer IkPas campagne): “Ik ga naar de kroeg voor de gezelligheid, daar werken en zitten mijn vrienden. Maar het voelt wel heel raar om aan de spa-rood te gaan zitten in plaats van een lekker biertje. Er wordt vaak tegen mij gezegd dat ik me niet aan moet stellen en gewoon een biertje moet nemen. Dat maakt het erg lastig. Maar alleen maar thuis blijven is ook niet alles”.  Seema (deelnemer IkPas campagne)  heeft er  minder moeite mee. “De eerste week ging bijzonder goed. Ik voelde me topfit, ben zelfs op stap geweest om te borrelen. Weliswaar met een spa rood. Daarnaast is het veel fijner wakker worden”

Discussieer mee Zou u zelf ook mee doen met de IKPas campagne?