sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Er is weer toekomst voor Hotel de Wereld

Wageningen - Vertrouwen in de toekomst hebben, stabiliseren en doorgroeien. Dit zijn de woorden van Wiebe de Vries, sinds 14 november 2017 de nieuwe eigenaar van Hotel de Wereld. Hij hoopt het hotel weer vooruit te kunnen helpen nadat het hotel op 8 november 2017 failliet was verklaard. Wiebe de Vries is ambitieus en wil binnen twee jaar zijn hotel hebben uitgebreid. Het hotel moet dan over 40 kamers beschikken, dat zijn er nu 15.

We zijn in brasserie Le Monde, dat open is sinds afgelopen zomer. De brasserie is onderdeel van Hotel de Wereld. De geur van verse koffie hangt in de lucht. Op verschillende tafels branden kaarsen en zijn bedienden bezig met het verzorgen van enkele gasten.

Een niet te missen kans
Wiebe de Vries is 25 jaar oud maar nu al eigenaar van een beroemd hotel. Hier werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog de overgave van de Duitse strijdkrachten in Nederland ondertekend. Hoe is hij eigenaar van dit hotel geworden? De jonge hoteleigenaar schuift naar het puntje van zijn stoel en begint te vertellen: ``Nadat mij bekend geworden was dat het hotel in het najaar van 2017 failliet is gegaan, ben ik snel in contact gekomen met de curator en heb ik mijn slag geslagen. Doordat het hotel failliet was, heb ik weinig hoeven te betalen. Deze kans kon ik niet laten liggen. De geschiedenis van dit hotel sprak mij aan.’’

Een deal in stroomversnelling
Het heeft niet lang geduurd voordat Wiebe het hotel in handen kreeg, zo vertelt hij. ``Binnen een week was de deal afgerond en kon ik aan deze klus beginnen. Ik heb het personeel kunnen overnemen van voor het faillissement. Het functioneren van het personeel was destijds uitstekend en dat is nog altijd zo.’’ Wiebe besluit dat het tijd is voor koffie. Twee minuten later staat er een cappuccino op tafel. Hij is zo vriendelijk de andere aanwezigen gratis koffie aan te bieden. Een luid applaus volgt. Dit is wat de ondernemer typeert. Enthousiasme uitstralen en daar anderen in mee laten delen.


Ambitieuze toekomstplannen
``Het personeel heeft mij gelijk wegwijs gemaakt binnen het hotel. Daar ben ik hen dankbaar voor. Zij waren hier al en ik was een nieuw gezicht. Wat hopen wij in de toekomst te bereiken? Wij willen zorgen dat dit hotel alleen maar mooier wordt. Wat noodzakelijk is, is dat er 25 kamers bij gaan komen. Wat we meemaken is dat grote groepen zakenlui vaak doordeweeks een kamer willen boeken maar we helaas maar aan kleine groepen plek kunnen bieden. Dat zijn dan klanten en dus ook inkomsten die wij mislopen.’’
Even wordt het gesprek stilgelegd. Een medewerker komt met een schaaltje bitterballen aangelopen en zet deze op tafel. Vandaag wordt er een feestje gevierd in Hotel de Wereld, dus alle gasten krijgen een gratis versnapering.

Interessante uitbreidingsmogelijkheden
`` Op een aantal meter van dit hotel ligt een oud gebouw dat vroeger door de universiteit van Wageningen gebruikt werd. Het pand wordt tegenwoordig nog maar nauwelijks gebruikt. Wij hopen dit pand bij het hotel te kunnen betrekken. Momenteel zijn we nog in onderhandeling met een aantal partijen daarover, de vooruitzichten zijn gunstig.’’
Wiebe de Vries schuift zijn stoel naar achteren, staat op en begeeft zich richting de ruimte waar in 1945 de capitulatie getekend is. Vol trots vertelt hij over de geschiedenis van het hotel. `Dit moet u nog absoluut gezien hebben’ zegt de hoteleigenaar. Vervolgens vertrekt hij, onderweg naar weer een zakelijke bespreking.