sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

WAAR versus Wereldwinkel: Een ander imago - Deel 2

ARNHEM – Steeds meer Wereldwinkels sluiten hun deuren, terwijl cadeauwinkel WAAR met een opmars bezig is. Winkels met ogenschijnlijk hetzelfde doel die een tegengestelde ontwikkeling doormaken. Deborah en ik gaan langs bij de vestigingen in Arnhem om te ontdekken wat het verschil maakt tussen de Wereldwinkel en WAAR.

“Cadeaus voor iedereen” prijkt er op de website van de Wereldwinkel in de week voor Kerst. En dat is precies wat Deborah de Meijer en ik, Suzan van Loenen, onderzoeken. De Wereldwinkel en WAAR richten zich beiden op fairtrade producten met aandacht voor de makers. Maar wat maakt ze uniek?

Overeenkomsten

In het eerste deel van onze test was te lezen dat we op zoek gingen naar cadeautjes voor onze redactiegenoten. We geven de spulletjes van de Wereldwinkel en WAAR tijdens een redactievergadering aan hen met daarbij de vraag: “Kan je zien bij welke winkel het cadeautje gekocht is?” In onderstaand filmpje zie je het resultaat:

Fabiënne, Jorien en Wilco beschikken over een uitstekend inschattingsvermogen. De herkomst van de cadeautjes werd door iedereen goed geraden. Dit leidde tot enige verbazing bij Deborah en mij, omdat het eigenlijk niet voor de hand lag. Veel cadeautjes zijn namelijk bij De Wereldwinkel én bij WAAR te koop. De zeepjes voor Fabiënne en het boekje voor Wilco vind je terug in beide zaken. Daarnaast waren bij de winkels leuke cadeautjes te vinden, maar bleek het lastig iets te vinden voor onze mannelijke collega. Dat dit zo was bij WAAR én de Wereldwinkel doet vermoeden dat de winkels meer overeenkomsten hebben dan gedacht.

Onderscheid

Wat betreft de producten die in de winkels te vinden zijn, is dat zeker waar. Daar stonden we dan, op zoek naar de verschillen tussen WAAR en de Wereldwinkel. “Die kaarsjes hadden ze ook bij WAAR en Doppers verkopen ze ook bij allebei”, merkte Deborah op, rondkijkend bij de Wereldwinkel. Een typische geur, een mix van Oosterse geuren, kaarsjes en wierrook, om ons heen.

Veel bij de Wereldwinkel en WAAR is hetzelfde, maar beide winkels onderscheiden zich. Zo heeft de Wereldwinkel een hoek vol beeldjes van olifanten, Boeddha’s en andere figuurtjes die je niet vindt bij WAAR in Arnhem.

Feitje 3: Wereldwinkels zijn in transitie naar een moderne winkelformule met eerlijke cadeaus. Zo valt te lezen op de website van de winkel. “Veel van onze winkels hebben de afgelopen twee jaar een refresh doorgevoerd en geïnvesteerd in nieuw assortiment. (…) Dit moet ervoor zorgen dat de Wereldwinkel klaar is voor de toekomst.

De Wereldwinkel is bezig met vernieuwing van hun concept dat al jaren bestaat, terwijl WAAR een relatief nieuw begrip is en pas bestaat vanaf 2007. Dit zie je ook aan de inrichting van beide winkels. De Wereldwinkel in Arnhem is een klein winkeltje in een zijstraat, vol felgekleurde spulletjes, waar je door verschillende vrijwilligers geholpen wordt.

De Wereldwinkel in de Kortestraat in Arnhem.

WAAR Arnhem is daarentegen een ruim opgezette, open winkel met een brede etalageruit waardoor je vrij naar binnen kan kijken. Dit geeft een andere indruk aan voorbijwandelend publiek.

De WAAR-winkel in Arnhem op de Brouwerstraat.

Open en licht

Misschien zit daar wel het essentiële verschil. Hoezeer de Wereldwinkel ook probeert te vernieuwen, op dit moment maakt het toch een wat oubollige indruk. Het lijkt een wat ouderwets imago te hebben op ons als jonge consument. Dit staat haaks op de open, lichte en moderne indruk die WAAR maakt. De Wereldwinkel geeft aan zich ook op een nieuw online winkelkanaal te richten. Hiermee willen ze dichterbij de consument komen te staan.

Feitje 4: De Wereldwinkel roept consumenten op om hen te steunen en te kiezen voor een eerlijk cadeau. “Want echte momenten verdienen een eerlijk cadeau… uit een bijzondere winkel.”

De Wereldwinkel wil bouwen op de goedheid van de consument en deze motiveren eerlijke en duurzame cadeaus te kopen om producenten uit ontwikkelingslanden een kans te geven. Een oude formule, die er tot nu toe voor zorgt dat er nog steeds bijna 200 winkels zijn. Daarnaast kan de Wereldwinkel gebruik maken van zo’n 7000 vrijwilligers die vertrouwen hebben in het voortbestaan van  de cadeaushop.

Kortom: Het assortiment van WAAR en de Wereldwinkel kent vele overeenkomsten, maar beide winkels onderscheiden zich. Dit verschil is voornamelijk een imagoverschil, tussen oubollig en modern. Voor WAAR zijn er kansen om te groeien en zich verder te verspreiden over Nederland. Maar ondertussen zal de Wereldwinkel met bijna 200 winkels nog lang niet uit het Nederlandse straatbeeld verdwijnen.

De Wereldwinkel heeft naast de vestiging in Arnhem ook winkels in onder andere Barneveld, Veenendaal en Amersfoort.

Deel 1 van 'WAAR versus Wereldwinkel' lees je hier. Meer weten over Slimme Ondernemers, kijk dan eens op Facebook, Twitter en Instagram.

Discussieer mee Waar zou jij eerder naartoe gaan voor een cadeautje?