sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

WAAR versus Wereldwinkel: Cadeautjes met een bijzonder verhaal - Deel 1

ARNHEM - Enthousiast bezoeken Suzan en ik de Wereldwinkel en WAAR. Op zoek naar duurzame cadeautjes. Ondertussen hopen we te ontdekken waarom er steeds meer Wereldwinkels de deuren sluiten, terwijl WAAR juist een opmars maakt. Het zijn tenslotte winkels die eenzelfde doel voor ogen hebben: eerlijke kansen bieden voor de maker.

WAAR wil samen met jonge startende ondernemers groeien. Wereldwinkels doen het met vrijwilligers. Dit zou een reden kunnen zijn waarom WAAR ‘hip’ oogt en Wereldwinkels het met ‘oudbollig’ moeten doen. Maar deze reden hoeft niet de hoofdoorzaak te zijn van het succes van WAAR en de neergang van Wereldwinkels. Wij: redacteuren Suzan van Loenen en Deborah de Meijer vragen zich af wat er nog meer meespeelt.

Feitje 1: Op dit moment zijn er 20 WAAR-winkels. Het Algemeen Dagblad meldt dat er 12 bijkomen in 2017. Dit terwijl er sinds 2009 zo’n 70 Wereldwinkels moesten sluiten. Er zijn nu nog ongeveer 330 Wereldwinkels over.

Belofte van WAAR

Cadeautjes kopen: dat gaan wij op een vrije middag doen. We gunnen redactieleden Jorien, Wilco en Fabiënne namelijk wel een leuk kleinigheidje, gewoon omdat ze het waard zijn. Suzan en ik zijn alleen geen rijke studenten. Daarom hebben we een budget samengesteld van vijf euro per persoon per winkel. In totaal een budget van dertig euro dus. Zullen we hiervan leuke cadeautjes vinden bij WAAR én de Wereldwinkel?

Natuurlijk hebben we ons goed ingelezen in wát we van de winkels mogen verwachten. De belofte van WAAR luidt:

“Dit is WAAR: Alle cadeaus van WAAR vertellen een goed verhaal. Ze zijn verassend en mooi ontworpen, gemaakt van vriendelijk materiaal of van afgedankte spullen op een nieuw avontuur. Bovendien krijgt de maker een eerlijke kans. En jij een goed gevoel.”

Lopend door het centrum van Arnhem vraag ik me af of WAAR deze belofte waar zal maken. Wanneer we door de gezellige Gruyterpassage lopen, zegt Suzan: “Hier moet het als het goed is om de hoek zijn”. En inderdaad, het bord met WAAR erop wordt zichtbaar. De winkel ziet eruit als een ‘mainstream’ winkel: open, uitnodigend, fris, licht, levendig en ruimtelijk. Een leuke tekst op het raam van WAAR tovert een lach op mijn gezicht.

Verhalen

Op het raam staat namelijk: “Het mooiste cadeau is jouw glimlach”. Binnen blijf ik even staan kijken. De ruimte oogt vrij en vriendelijk. Dat komt misschien door het hoge plafond en de houten planken waarop het assortiment staat. Er zijn veel kleine, houten, lichtgekleurde, stenen en van papier gemaakte en recyclede producten te zien.

Een notitieboekje gemaakt van onder andere olifantenpoep. In de winkel van WAAR.

Het zijn vrij veel spulletjes voor de plek waar ze uitgestald staan. Toch geeft het geen chaotische indruk. Het staat eerder gevuld en gezellig bij elkaar en het ziet er over het algemeen ook kwalitatief goed uit. Bij bijna elk product staat wel een verhaaltje geschreven. Zo blijken de notitieboekjes met de olifantjes erop, gemaakt van onder andere olifantenpoep. Echt WAAR.

De chocoladerepen van Lovsum. In de winkel van WAAR.

“Awww”, zeg ik. Ik lees voor wat er op de chocoladerepen van Lovsum staat: “I am coconuts about you…. You’re allmond I need… You’re my parrot-dise”. Naomi Abigail richtte Lovsum op. De cacaobonen komen van boeren in Peru en de Dominicaanse Republiek. Alles om kinderarbeid te voorkomen. Daarbij krijgen de boeren een goede prijs.

‘Duurzaam’

Vrij snel vinden we een cadeautje voor Fabiënne. Om iets voor Jorien te vinden, is ook niet heel moeilijk. Er zijn genoeg leuke en ook wel schattige productjes te vinden voor jonge dames bínnen het budget. Helaas zien ze slechts één ding dat hun wel leuk lijkt voor Wilco, maar helaas valt dit niet binnen het budget en kopen we het dus niet.

Feitje 2: Een winkel vol met fairtrade, biologische, ecologische, geryclede of in sociale werkplaatsen gemaakte producten. Voor WAAR betekent ‘duurzaam’ dan ook meer dan alleen eerlijke kansen.

Feitje 2 maakt, denken we, een verschil met de Wereldwinkel die over het algemeen alleen staat voor ‘fairtrade’ producten. Ook speelt WAAR bijzonder goed in op de consumenten hier in Nederland. Trekt WAAR hierdoor een breder publiek? En kan dit dé reden zijn van haar succes? Of is er nog meer aan de hand?

Opgelet

De verkopers pakken de cadeautjes in met recyclet cadeaupapier. Ik mag twee lintjes voor op de pakketjes uitkiezen. Met goedkeuring van Suzan ga ik voor een wit en een roze lintje. We worden vriendelijk geholpen, bedanken en verlaten met een deels geslaagd gevoel de winkel.

Dit zijn de cadeautjes die we kochten bij WAAR én de Wereldwinkel voor onze redactieleden. Kan jij raden welk cadeautje waar vandaan komt?

Volgende keer bezoeken Suzan en ik de Wereldwinkel. Ook hier zoeken we naar cadeautjes voor onze redactieleden. Vervolgens zullen we de winkels nader met elkaar vergelijken en hopelijk tot een antwoord komen. Een antwoord op de vraag waarom WAAR succes heeft en Wereldwinkels lijden.

WAAR vind je in Arnhem, maar ook in bijvoorbeeld Nijmegen, Amersfoort en Deventer.

 

Volg jij ons al op social media? Als je dit doet, blijf je op de hoogte van ons laatste nieuws en mooie verhalen over Slimme Ondernemers! :)

Facebook

Instagram

Twitter

Discussieer mee Het succes van WAAR en de neergang van Wereldwinkels.. Waar denk jij dat het aan kan liggen?