sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Van Oostblokkers tot vluchtelingen: transport in de regio

Lage lonen, zware concurrentie uit het Oostblok en slechte arbeidsomstandigheden; de laatste jaren heeft de transport sector het zwaar gehad. De opening van de Europese grenzen heeft veel goeds gedaan voor onze economie, maar alles komt tegen een prijs. In het dossier ‘Grenzeloos Transport’ vertellen we het verhaal van Nederlandse chauffeurs die hierdoor moeten concurreren met goedkopere Poolse rijders, vragen we ons af hoeveel de open grenzen de transportsector nu écht opleveren en gaan we opzoek naar sporen van mensenhandel in de Gelderse Vallei.

Lage lonen, zware concurrentie uit het Oostblok en slechte arbeidsomstandigheden; de laatste jaren heeft de transport sector het zwaar gehad. De opening van de Europese grenzen heeft veel goeds gedaan voor onze economie, maar alles komt tegen een prijs. In het dossier ‘Grenzeloos Transport’ vertellen we het verhaal van Nederlandse chauffeurs die hierdoor moeten concurreren met goedkopere Poolse rijders, vragen we ons af hoeveel de open grenzen de transportsector nu écht opleveren en gaan we opzoek naar sporen van mensenhandel in de Gelderse Vallei.

Open grenzen

Toen in 1985 de grondbeginselen voor het Schengenverdrag werden gelegd, werd vrij reizen in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk mogelijk. Alleen de gezamenlijke buitengrenzen worden bewaakt. Vandaag de dag voeren steeds meer Schengenlanden opnieuw grenscontroles in om betere controle te houden op de vluchtelingenstroom vanuit Afrika en het Midden-Oosten. Wat betekent dit voor de vrachtwagenchauffeurs? Hoeveel geld gaat dat kosten voor de transportsector?

"In België is men met een verbijsterend simpele oplossing gekomen om de files te lijf te gaan."

Dat de nood aan de man is, werd afgelopen zomer eens te meer duidelijk toen er in een vrachtwagen bij de Oostenrijks-Hongaarse grens de lichamen werden gevonden van ruim zeventig vluchtelingen. Ook bij Calais, de verbinding tussen Frankrijk en Engeland, braken er rellen uit toen tientallen vluchtelingen in vrachtwagens probeerden te klimmen in een poging het beloofde land, Engeland, te bereiken. Dit heeft grote consequenties voor veel transportbedrijven, ook in de Gelderse Vallei.

Oostblok

Maar er speelt meer in deze miljoenensector. Veel spelers in de logistieke sector proberen in deze lastige tijd hun hoofd boven water te houden. Door de concurrentie uit onder andere Polen en Slowakije voelen veel bedrijven zich gedwongen om goedkopere krachten uit het Oostblok aan te trekken. Toch is er een handvol bedrijven die hier fel op tegen zijn en alleen Nederlandse chauffeurs aannemen.

Ook het overbelaste Nederlandse snelwegennetwerk is een financieel pijnpunt. Stilstaande vrachtwagens kosten immers geld. In België is men met een verbijsterend simpele oplossing gekomen om de files te lijf te gaan. Met een minimale aanpassing en een klein likje verf, werd daar een groot deel van het fileprobleem opgelost. Wat kunnen wij leren van deze oplossing? Deze en andere vragen gaan wij voor u beantwoorden. Houd dit dossier in de gaten voor nieuws, achtergronden en reportages over transport in de Vallei, en volg de Nieuwsvallei via Twitter @NieuwsVallei.

Heeft u een bijzonder verhaal over de Gelderse transportsector buiten de grens, of moest u van de zomer bij Calais het kanaal over? Mail de redactie via redactie@nieuwsvallei.nl en laat het ons weten!