sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Van jongensdroom naar nachtmerrie

"Terwijl er een man met een koevoet mijn raam probeert in te slaan, rennen er 55anderen om mijn vrachtwagen heen. Er wordtmet stenen gegooid en ik zie de smokkelaars de vluchtelingen verdelen onder de vrachtwagens." Het beeld wat Peter schetst,komt overeen methet filmpjevan een Hongaarsevrachtwagenchauffeur die zijn reis door Calais laatst flimde en plaatste op internet. Peter van de Lagemaat was daar ook en vertelt zijn verhaal.

"Terwijl er een man met een koevoet mijn raam probeert in te slaan, rennen er 55 anderen om mijn vrachtwagen heen. Er wordt met stenen gegooid en ik zie de smokkelaars de vluchtelingen verdelen onder de vrachtwagens." Het beeld wat Peter schetst, komt overeen met het filmpje van een Hongaarse vrachtwagenchauffeur die zijn reis door Calais laatst flimde en plaatste op internet. Peter van de Lagemaat was daar ook en vertelt zijn verhaal.

Na een nacht goed geslapen te hebben, klimt Peter (25) in zijn vrachtwagen. Terwijl de geur van verse koffe zich verspreidt door de cabine verlaat hij de wat onveilige parkeerplaats in Marseille. Altijd maar de vraag of je er ongedeerd vanaf komt. Na een inbraakpoging van twee jaar geleden is het niet meer zo vanzelfsprekend. Maar ach, ervaring heeft hij genoeg.

 

Barst in de ruit door de koevoet

Barst in de ruit door de koevoet 
 Foto: Peter van de Lagemaat

Liefde voor je vak

Peter is vanaf zijn vijftiende al niet meer van het transportterrein af te slaan. Hij begon met auto's wassen, ging daarna in het magazijn werken en op zijn achttiende kroop hij achter het stuur van een vrachtwagen. Een jongensdroom die uitkwam. Nu na zeven jaar rijdt hij voor zichzelf, met zijn eigen vrachtwagen. Peter kijkt naar buiten. Zijn gezicht spreekt boekdelen. 

"Ik houd van mijn werk. De vrijheid, het zien van de mooiste plekken omdat je er toevallig heen moet voor een transport. De verschillende culturen die je proeft. Van het late avondeten in Frankrijk tot de gastvrijheid van mensen in Engeland. Maar er zit ook een keerzijde aan mijn werk. Het weinig thuis zijn als je op het buitenland rijdt, maar ook de gevaarlijke ritten van Frankrijk naar Engeland."

Bonje in Calais

Zo ook twee weken geleden. Peter ging met zijn zeilentrailer richting Engeland. Hiervoor moest hij via Calais. "Ik kwam in Calais aanrijden en moest gelijk stilstaan door de hoeveelheid mensen die op de weg liepen. Mijn raam werd geraakt door een koevoet en mensen waren stenen aan het gooien. Er liepen smokkelaars in de groep die mensen verdeelden over de vrachtwagens. Mijn vrachtwagen was verzegeld, totdat er elf vluchtelingen onder het zeil door in mijn vrachtwagen kropen. Een vrachtwagen verzegelen betekent dat de lading in de vrachtwagen gecheckt en goedgekeurd is door de douane, er wordt dan een zegel aangebracht die niet mag worden verbroken. Toen ik weer wat kon rijden, passeerden er politieauto's. Ik vroeg de agenten of ze de mensen uit mijn vrachtwagen wilden halen. Ik heb hierna nog een paar vrijwillige vrachtwagenchecks laten doen, omdat ik zeker wilde weten dat alles goed was. Dit ging in Frankrijk vlekkeloos, waarna ik mijn vrachtwagen weer verzegelde. In Engeland ontdekten ze echter nog twee vluchtelingen in mijn vrachtwagen onder een paar pallets."

"Wat daar in Calais rondloopt dat noem je geen vluchtelingen, dat zijn criminelen."

vluchtelingen die uit de vrachtwagen worden gehaaldVluchtelingen die uit de vrachtwagen worden gehaald door politie
Foto: Peter van de Lagemaat

Hij zucht gefrustreerd en verheft zijn stem: "Engeland en Frankrijk zijn zelf een groot deel van het probleem. Als je in Nederland bijvoorbeeld een haring in de grond slaat voor je tent aan de rand van de snelweg, zorgt de politie gelijk dat je oprot. In Frankrijk komen ze nu pas met ideeën om het leger in te zetten bij Calais, terwijl ze dit al twee jaar geleden hadden kunnen doen. Daarnaast zit ik op de trein naar Engeland en wordt mij gevraagd waarom ik er zolang over heb gedaan hier te komen. Als je op zo'n trein werkt, dan ben je toch op de hoogte van de situatie in Calais? Dan weet je toch dat er files zijn door alle mensen op de weg? Ik snap dat niet."

Schuldig bevonden

Omdat hij met twee vluchtelingen de grens is gepasseerd met een gezegelde vrachtwagen, is Peter schuldig, totdat hij het tegendeel bewijst. Een onschuldige Peter die alle vrijwillige checks deed om dit te voorkomen, wordt als crimineel en mensensmokkelaar gezien. "Een groot frustratiepunt onder de vrachtwagenchauffeurs", zegt hij. 

Net als de frustratie van de Hongaarse chauffeur die duidelijk te horen is in het filmpje dat hij maakte tijdens zijn rit langs Calais. Peter deed dezelfde rit. "Wat je op die beelden ziet, is de werkelijkheid."

"6500 euro moet ik betalen als boete voor de vluchtelingen in mijn truck. Zij worden direct weer naar het kamp in Calais terug gestuurd, waarna ze het misschien zelfs op dezelfde dag nog een keer proberen. Net zolang tot ze het beloofde land bereiken zonder gesnapt te worden."

"Engeland en Frankrijk zijn zelf een groot deel van het probleem."

Geen Wilders

"Je zou het misschien niet denken, maar mijn politieke standpunt wordt door deze ervaring niet beïnvloed. Ik zie een verschil tussen de mensen die mijn vrachtwagen proberen te saboteren en de vluchtelingen die bijvoorbeeld in Nederland asiel proberen te krijgen. Bij Calais zijn het vooral economische vluchtelingen. Ze zitten daar al heel lang en als ik één van hen was, deed ik misschien hetzelfde. Vluchtelingen zijn wat mij betreft welkom. Het is een ander verhaal als ze de criminaliteit ingaan, maar het is niet dat het voor mij gelijk Wilders voor en na is, dat niet."

Terwijl hij het rangeerterrein oprijdt, keert hij zijn wagen zodat hij de zeilentrailer kan loskoppelen. Straks nog een afspraak en dan naar de kinderverjaardag van zijn neefje. "Ik vind het heerlijk nu mijn eigen bedrijf te hebben. Nu hoef ik onder andere niet meer door Frankrijk, wat ik ook eventjes niet meer ga doen."  

Vrachtwagenchauffeurs komen onderweg van alles tegen. Bent u vrachtwagenchauffeur en ergert u zich ergens aan of zijn er dingen die u graag aan het licht wilt brengen? Neem dan contact op met de redactie van Nieuwsvallei: redactie@nieuwsvallei.nl