sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Tuinwinkel Renkum ontluikt na moeizame jaren

RENKUM – Nederlanders besteden voor het eerst sinds de crisis weer meer aan hun tuin. In 2016 is de omzet van de Nederlandse tuinbranche met zes procent gestegen ten opzichte van 2015. Dat is de grootste omzetstijging sinds de crisis. Dat consumenten weer meer uitgeven is goed te merken in Renkum. Eigenaresse Ina Loenen van Woon- en Tuinwinkel Loenen: “We beginnen weer op te krabbelen.”

In Renkum zijn tuinwinkels weer volop de bloemetjes aan het buitenzetten. Dat geldt ook voor Woon- en Tuinwinkel Loenen. “Ook wij zien dat de markt weer aantrekt. Al moet ik zeggen dat het weer op mooie dagen ook veel scheelt” zegt eigenaresse Ina Loenen.

Consumenten gaven in 2016 gemiddeld 3,8 miljard euro uit aan tuinartikelen. Klanten besteedden volgens de brancheorganisatie van tuinders, Tuinbranche Nederland, meer aan artikelen voor huisdieren, kerstartikelen, tuinhuisjes en kassen. Onder meer dalende werkeloosheid en een positiever ingestelde consument worden genoemd als omzetstuwers. Ook een sterk vergrijzende bevolking wordt als oorzaak genoemd.

“Wij krijgen ook een steeds grotere adviesrol. De mensen komen niet alleen voor planten, maar ook voor advies bij bemesting.”

Volgens Loenen doet een tuinwinkel tegenwoordig veel meer dan alleen maar planten verkopen: “Wij krijgen ook een steeds grotere adviesrol. De mensen komen niet alleen voor planten, maar ook voor advies bij bemesting.” De Tuinwinkel probeert klanten op die manier van alle gemakken te voorzien. “Zo kunnen klanten ook genieten van een kopje koffie en appeltaart tijdens het uitzoeken van planten of andere tuinartikelen.” Kopen ouderen dan ook meer voor hun tuin? “Nee, wij zien juist dat er steeds meer jongeren geïnteresseerd raken in het tuinieren. Bij ons hebben we een grote klantenkring die zeer divers is.”

Jannie is een trouwe bezoeker van Woon- en Tuinwinkel Loenen. “Eerlijk gezegd heeft de crisis niet zoveel invloed gehad op mijn koopgedrag voor de tuin. Ik koop hier met name mijn planten voor in de tuin. Ik ben na de crisis ook niet extra gaan besteden aan mijn tuin.” Twee andere dames op leeftijd zijn het daarmee eens: “Ik ben niet per se meer gaan uitgeven, toen het weer beter ging” zegt de een. Waarna de ander aanvult: “Wij delen vaak planten, ideaal. Ik krijg wel het idee dat andere mensen weer meer gaan uitgeven hoor. Ik zie om mij heen wel gebeuren dat ze wat meer in hun mandjes stoppen.”