sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Tuincentrum de oude tol speelt in op beleving

Consumenten lijken ondanks de aantrekkende economie niet veel geld uit te geven aan hun tuin. Als ‘groot onderhoud’ zoals tuinhuisjes en sierbestrating niet wordt meegeteld is er in de tuinbranche zelfs sprake van een verkoopdaling. Bij tuincentrum De Oude Tol in Wageningen is er sinds afgelopen jaar juist sprake van een stijging in de inkomsten.

Consumenten lijken ondanks de aantrekkende economie niet veel geld uit te geven aan hun tuin. Als ‘groot onderhoud’ zoals tuinhuisjes en sierbestrating niet wordt meegeteld is er in de tuinbranche zelfs sprake van een verkoopdaling. Bij tuincentrum De Oude Tol in Wageningen is er sinds afgelopen jaar juist sprake van een stijging in de inkomsten.

Meneer Jansenn vertelt dat het in 2012 wat minder ging. Er was een daling van inkomsten maar sinds vorig jaar zit de omzet in een mooie stijging. Sinds het beter gaat in de huizenmarkt merken ze na twee jaar dat mensen meer aan hun tuin gaan doen. Daar lift De Oude Tol op mee.


Van huizenmarkt tot moestuintjes

Niet alleen de huizenmarkt speelt een rol, maar zelfs de moestuintjes van de Albert Heijn zijn een mooie bijkomstigheid. ‘Daar kunnen wij mooi op inspelen’. Zo verkopen ze grotere potten voor de tuinplantjes en zelfs speciale moestuingrond.


Biologisch

‘We merken niet per se dat mensen heel specifiek voor duurzame tuinspullen gaan, maar er zit wel tendens naar het ‘groen’.  Het feit dat het tuincentrum vlak bij de universiteiten in Wageningen zit zou volgens meneer Jansenn ook nog wel eens kunnen meespelen in de stijging van de omzet. De universiteiten richten zich hier veel op de landbouw en hierdoor zijn mensen zich meer bewust van de natuur. ‘Mensen willen hier vaak toch iets biologisch.’

 

Online winkelen

'De komende jaren een stijging in de omzet van zo'n 10%'

 

Hoewel veel producten als planten ook online te koop zijn ziet meneer Jansenn niet per se een concurrent in het online shoppen. ‘Mensen willen graag beleven en daar richten we ons dan ook op.’ In de maand juni zal tuincentrum De Oude Tol een aantal dagen richten op bijen en vlinders. ‘We willen daar graag organisaties en stichtingen bij betrekken, zodat we consumenten informatie kunnen verstrekken.' Wat ze verkopen is wel heel seizoensgebonden. Als het weer beter is, gaan mensen ook meer kopen. Zo verkopen ze aan het begin van de lente veel violen en later dit jaar zal er ongetwijfeld een stijging zitten in bijvoorbeeld geraniums. In de herfst verkopen ze weer totaal andere dingen.

Ondanks dat de tuinbrance volgens cijfers niet profiteert van de aantrekkende economie verwacht meneer Jansenn een stijging in de omzet van ongeveer 10%.