sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Succesvol ondernemen is vallen en opstaan

De Gelderse Vallei zit vol met toffe ondernemingen. De afgelopen maanden heeft de redactie van Nieuwsvallei gesproken met ambitieuse ondernemers die hun verhaal met ons wilden delen. We hebben veel mooie succesverhalen gehoord. Maar wat zit er achter dat ondernemen?

De Gelderse Vallei zit vol met toffe ondernemingen. De afgelopen maanden heeft de redactie van Nieuwsvallei gesproken met ambitieuse ondernemers die hun verhaal met ons wilden delen. We hebben veel mooie succesverhalen gehoord. Maar wat zit er achter dat ondernemen?

In de zomer van 2015 kregen we de kans om een onderwerp te kiezen waar we ons als redactie in zouden verdiepen. Uiteindelijk hebben we ondernemerschap niet alleen gekozen omdat we het enorm interessant vinden en we er meer over wilden weten, maar ook omdat het belangrijk is om even de aandacht erop te focussen. Niet simpelweg even in het zonnetje zetten, maar dieper kijken.

En dat hebben we het afgelopen half jaar geprobeerd. Een schets te maken van het ondernemerschap in de Vallei, een beeld te krijgen van de motivaties, redenen en diepere verlangens. Dit is het slotstuk, datgene waar we naartoe hebben gewerkt. Afsluiten met een grote klap.

Hiervoor is het belangrijk om eens goed terug te kijken naar wat we allemaal dit dossier hebben gedaan. Al even kort deden we dit in de dossieropzet eerder deze week. Terugkijkend hebben we maar liefst meer dan 15 verschillende ondernemingen gesproken over hun ervaringen. Iedereen met zijn eigen bijzondere verhaal.

Veel geleerd

En wat hebben we van ze geleerd? Een heleboel. Voornamelijk kwamen we erachter hoe belangrijk de punten waren die onze deskundige aan het begin van dit jaar ons vertelde. Al deze punten kwamen iedere keer terug, en op hele vergelijkbare wijze.

In de allerlaatste stukken kregen we een heel persoonlijk inzicht in ondernemen van Timmy de Vos. Hij liet ons de leuke kanten van ondernemen zien, maar ook de lastige kanten. Lachen, huilen, problemen oplossen en veel plezier hebben – soms lijkt het net alsof ondernemers ook net mensen zijn.

 

---------------------

 

Terug naar begin

Voor we daar aan toe komen, gaan we helemaal terug naar het begin van het dossier. In de allereerste dossieropzet spraken we twee kleine, jonge ondernemingen die graag groter zouden willen worden. Vol passie vertelden Eline van Velsen, Sanne-Rieke van Westrenen en Claudia Verloop over hun opgestarte bedrijven. Goede voorbeelden van ondernemers die gewoon maar gingen beginnen.

Maar wat belangrijk is voor een succesvol bedrijf, daarvoor moesten we nog iets verder zoeken. We kwamen terecht bij Geert-Jan Sweers, die alles weet over ondernemen in de Gelderse Vallei. Hij geeft les op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en doet mee met het project Gelderland Valoriseert.

Expert

Ondernemen en met name startups zijn er altijd al wel geweest. Geert-Jan: “Als je een vak hebt of in je eigen inkomen wilt voorzien, dan heb je een mogelijkheid om een baan te zoeken, maar je kunt natuurlijk ook je eigen bedrijf starten. Dat is al van oudsher.”

Geert-Jan Sweers

De laatste jaren komt het alleen steeds meer op. Volgens Geert-Jan heeft dat een duidelijke oorzaak. “Grote bedrijven hebben steeds minder mensen in vaste dienst en besteden veel meer uit.” Maar er zijn ook andere oorzaken. “In bepaalde sectoren is het arbeidsmarktperspectief in loondienst heel gering.” Als laatste is er nog een duidelijke beweging. “Jonge mensen willen tegenwoordig niet voor een baas werken. Ze willen hun eigen passie volgen en deze passie zelf vormgeven. In zo'n geval is een eigen bedrijf natuurlijk prima mogelijk.”

Verschillende soorten ondernemers

Als we het hebben over ondernemers en ondernemingen, kun je onderscheid maken tussen twee. Je hebt degene die starten met een adviesbureau of als zzp-er in hun sector. Zij hebben weinig financiering nodig en hebben lage risico’s. Het nadeel is dat als zij het doen, meer mensen het kunnen doen. “Het is heel moeilijk om in dat type markt voldoende klanten te krijgen met een goed tarief en ook uiteindelijk voldoende omzet en winst te maken.”

Er komt heel wat bij kijken.

De tweede categorie is veel uitdagender. Bedrijven die producten of diensten gaan ontwikkelen. “Zeker als je met techniek te maken hebt dan kan het wel eens zijn dat je jaren nodig hebt om een product te ontwikkelen. En dan moet je een hele lange tijd overbruggen qua financiën, je moet een prototype maken, series maken, vervolgens moet je ook de klanten bedienen, vaak ook nog eens een keer aanpassen, dus op die manier komt er heel wat bij kijken.”

De knelpunten bij innovatoren

Dat klinkt niet heel erg makkelijk, dat vanaf begin af aan beginnen met een bedrijf. Geert-Jan ziet dan ook heel veel valkuilen. “Met een jaar of vijf hebben de helft van de mensen die een eigen bedrijf starten geen bedrijf meer. Ondernemers zijn dan gestopt, failliet of zijn in het succesvolle geval overgenomen door een ander bedrijf.” Je moet van heel veel markten thuis zijn wil je succesvol zijn als bedrijf. “Wil je groeien, heb je een goed team nodig, goede mensen om je heen, je moet verstand hebben van financiën, marketing, productenlogistiek, et cetera, et cetera.”

Mensen moeten je weten te vinden.

En er is bijna niets zo belangrijk als het gebruik van social media. Juist door de simpliciteit, persoonlijkheid en hoe dicht je bij de mensen staat, is het een belangrijke tool. “Je positioneert je voor potentiële klanten en personeel. Mensen moeten je weten te vinden. Gewoon een onderdeel van je totale marketing.”

Het einde

Als ondernemen zo fragiel is, afhankelijk is van zoveel elementen, is het eigenlijk een wonder als je bedrijf na vijf jaar nog leeft. Gelukkig(?) zijn er duidelijke factoren van gefaalde bedrijven. “Vaak ligt dat aan de persoon zelf of is er niet goed nagedacht. Of zijn de zaken niet goed voorbereid, te productgericht en te weinig naar de klant, zijn de financien niet op orde. Je krijgt het vanzelf als een boomerang terug.”

En de succesvolle bedrijven? Dat zijn degene die overblijven. De mensen die hard aan het ondernemen zijn, die wel hun zaakjes goed op orde hebben, geschikt zijn voor het ondernemerschap. Als je genoeg passie hebt, ga je er echt voor en kom je er wel doorheen.

 

---------------------

 

Falen

Maar over de gefaalde ondernemers en ondernemingen hoor je eigenlijk maar weinig. Het is een grote groep die het liefst niet over zijn fouten praat. Als ondernemerschap echt in je bloed zit, laat je het niet zitten na een mislukt project en ga je door met iets nieuws.

In de infographic zie je duidelijk hoe groot die groep is. Ieder jaar worden er bijna evenveel nieuwe ondernemingen gestart, als er om verschillende redenen stoppen. En de meesten van die ondernemingen worden grotendeels snel vergeten.

Voor dit dossier wilde ik de ondernemers achter het duurzame bedrijf FruitFiguurtje benaderen. Dit is een project van een vijftal mensen, rond 2013. Destijds wonnen ze allerlei prijzen met het productidee dat ze destijds hadden. Ze maakten limonade met behulp van een fruitfiguurtje.

Het vijftal is uit elkaar en twee van hen, de oorspronkelijke contactpersonen, hebben een gloednieuwe onderneming. Zij doen nu wat anders; heel wat anders. Ze hebben met zijn tweeën een onderneming voor grafisch ontwerp en sitebouw opgericht.

Doorzetters

Toen ik ze benaderde voor een interview, waren ze niet bijster enthousiast. Waarschijnlijk hadden ze het bedrijf en de lege site met de hoopvolle tekst “Op dit moment zijn wij bezig met een doorstart” diep in hun geheugen gegrift. Groot gelijk; waarom zouden ze er ook nog aan denken? Het is voorbij, mislukt en nu is er wat nieuws.

“Op dit moment zijn wij bezig met een doorstart”

Dat is namelijk iets dat een ondernemer typeert: hij zet door! Hij gaat verder waar anderen stoppen. Hij kan verdergaan na een tegenslag. Hij weet zichzelf omhoog te werken, ondanks dat het niet altijd goed gaat.

Helaas wilden de mensen achter FruitFiguurtje het verhaal achter hun pijnlijke falen en de kracht van doorzetten daarna niet met ons delen, maar dat is ook wel heel begrijpelijk. Als je constant zit te dubben over alles wat je niet goed hebt gedaan, wat je anders had kunnen doen, kom je nooit meer aan ondernemen toe. Heel vergelijkbaar met wat ondernemer Timmy ons een paar dagen later vertelde.

 

---------------------

 

Stappen naar succes

Met Geert-Jan Sweers maakten we de stappen naar succes concreet. De stappen die je moet belopen om langer dan de vijf jaar te blijven bestaan. We maakten zelfs een stappenplan om dit te visualiseren en testten dat gelijk aan de volgende bewuste onderneming die we spraken. NextD had gelukkig over alles nagedacht.

De 8 stappen om een bedrijf te starten

Maar wat er overal uitsprong, was de grote passie die ondernemers hadden. Bij het richten op bewuste, duurzame ondernemingen kwam dit helemaal. Net als de mensen achter de ondernemingen, werden we zelf geïnspireerd door de prachtige verhalen en redenen die mensen hadden.

Voor de artikelen over verschillende ondernemingen stelden we als eis dat ze iets willen betekenen voor deze wereld of maatschappij. Veel kleine en recentelijk gestarte ondernemingen doen dat uit een grote passie. Als ze het niet hadden gestart, zouden ze wel op andere manieren willen bijdragen.

Juist die passie, de grootste factor, daarmee probeerden we mensen te raken. Hopelijk om het vuurtje aan te steken, of mensen die willen beginnen net dat steuntje in de rug te geven.

 

---------------------

 

Ondernemen is lastig.

Want ondernemen is niet makkelijk. Zelfs Geert-Jan vindt van niet. En het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Maar zelfs succesvolle bedrijven zijn niet bulletproof. Het bestaat (helaas?) nog steeds uit mensen.

Voor dit dossier sprak ik Timmy de Vos, nog maar 29 jaar oud en ondernemer van maar liefst twee bedrijven. “Uiteindelijk ben ik altijd wel meer dan 40 uur aan het werk.” Redelijk druk, kun je wel zeggen.

Overzichtloos en gestrest

Juist de kleine ondernemingen van maar een paar personen hebben het hier moeilijk mee. “Mijn agenda domineert eigenlijk mijn leven een beetje. Belangrijke afspraken worden eigenlijk zo snel mogelijk ingepland en ik loop een beetje van afspraak naar afspraak.” Allemaal om potentiële nieuwe klanten te werven om geld te verdienen. Zelfs een duurzame onderneming heeft geld nodig.

"Mijn agenda domineert mijn leven."

Het eist soms zelfs zijn tol. “Ik kamp ook wel een beetje met stressproblemen en probeer geforceerd tijd voor mezelf in te bouwen om er mee om te gaan. De ervaring leert dat als je voor jezelf geforceerd vrij neemt, uiteindelijk de wereld niet ten onder gaat. Het is ook af en toe nodig om een momentje voor jezelf te nemen.”

Een voorbeeld

Timmy heeft ondanks die stress wel succes. Hij heeft niet voor niets naast zijn oorspronkelijke onderneming E-Waste Race een nieuwe erbij; E-Waste Arcades. Zijn dagen en weken zitten vol, maar de passie drijft hem vooruit. “Ik wilde sowieso al heel graag ondernemen en heel graag iets met duurzaamheid.”

Timmy's promotievideo van E-Waste Race
Timmy is een voorbeeld van een ondernemer. Net als de vele personen die we in dit dossier de kans hebben gegeven om zich over ondernemerschap uit te spreken en er vragen over te stellen, kunnen we enorm goed begrijpen wat hen tot deze veelvragende en uitdagende bezigheid leidde.

Ondernemerschap is lastig, maar ook leuk. In het fotoverhaal bij Timmy zag je dit ook wel. Af en toe een beetje gek, een grapje tussendoor, maar ook met kinderen voelt hij zich helemaal thuis.

Passie

De bewuste ondernemers, de wereldverbeteraars hier in de Vallei, hebben die passie nodig om te inspireren, een succesvolle onderneming op te zetten en te onderhouden. Als je de wereld een beetje beter wil maken, moet je weten wat je wilt en het ook doen.

“Passie, weten wat je wilt, ondernemend”. Dat zijn de succesfactoren volgens Geert-Jan Sweers. Daar heeft hij helemaal gelijk in.

Discussieer mee Heb jij passie voor duurzaam ondernemen?