sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Schoenenwinkel houdt voet bij stuk: parkeren moet gratis blijven

VEENENDAAL - Skarpa Schoenmode besloot niet af te wachten tot er een volgend plan van de gemeente op tafel kwam, maar zelf initiatief te nemen. Zij komt haar klanten tegemoet door hen alsnog een uur gratis parkeren aan te bieden. Hiermee wil zij de voor de winkeliers zo succesvolle parkeerproef gedeeltelijk vervangen.

Skarpa Schoenmode neemt het heft in eigen hand na de afgeschafte parkeerproef. Klanten parkeren zo alsnog een uur gratis bij aankoop van een paar schoenen.

Meer dan een jaar lang was het parkeren gratis op zaterdag in de drie gemeentelijke parkeergarages. Daar kwam een einde aan toen parkeerbedrijf Q-park een rechtszaak aanspande tegen de gemeente Veenendaal vanwege oneerlijke concurrentie. Vanaf 18 februari moest er weer in iedere parkeergarage betaald worden, zo bepaalde de rechter.

Eigen parkeerproef

Dit tot grote spijt van de winkeliers en de consumenten. “Het was een succesvol traject en het trok zelfs mensen uit de omgeving van Veenendaal. We vinden het ontzettend jammer dat het nu afgeschaft is”, aldus Tessa Ebbers, medewerkster en woordvoerder bij Skarpa Schoenen.

Daarom begon het team van de schoenenzaak te experimenteren met een eigen parkeerproef: iedere zaterdag een uur gratis parkeren op kosten van de winkel. Het uurtarief wordt verrekend met het aankoopbedrag van een paar schoenen.

Het was voor Ebbers (r) en eigenaresse Wilma van Helten (l) gelijk duidelijk dat er een vervanging voor de parkeerproef moest komen. “We verwachtten een grote daling in de omzet na de afschaffing van de parkeerproef, maar dat wilden we voorkomen. Zo ontstond het idee voor dit initiatief.”

Zo verscheen er een bericht op de Facebookpagina van Skarpa Schoenmode waarin zij de actie aankondigden. “We hebben een groot aantal volgers en het verspreiden kost geen geld of tijd. Ook in de winkel spreken we onze klanten erop aan.”

En die reageren vaak positief. Zo laat een van de klanten weten het een goede compromis te vinden tussen de belangen van de winkelier en de consument. Een andere klant is kritischer: “Het is zeker aantrekkelijk als je toevallig nieuwe schoenen nodig hebt, maar dat is voor de meesten geen wekelijks terugkerende behoefte.”

Ook Ebbers ziet dit niet als oplossing voor de lange termijn. “Het is wellicht interessant voor Veenendalers, maar consumenten uit de omgeving gaan nu met hetzelfde gemak naar steden als Utrecht of Amersfoort.”

Winkelcentrum moet populairder

Het verbeteren van het winkelcentrum is al sinds juli 2015 prioriteit in de gemeente Veenendaal, zo meldt de Veenendaalse Krant. In datzelfde artikel noemt voormalig wethouder Frits Beckerman de ontwikkelingen in het winkelcentrum zorgelijk, aangezien dertien procent van de panden in het winkelcentrum leegstaat.

Naast de parkeerproef is er geëxperimenteerd met verschillende evenementen en een koopzondag. Maar dat heeft voor de winkeliers aan de Hoogstraat, waar Skarpa Schoenmode gevestigd is, nog maar weinig verbetering opgeleverd. “De koopzondag zorgde voor meer omzet, maar niet voor meer winst. Evenementen vinden altijd plaats op flinke afstand van de Hoogstraat, wat de klanten hier weghoudt. Vlakbij de Hoogstraat zit een van de drie grote parkeergarages waar op zaterdag gratis geparkeerd kon worden. Dat had effect want de Hoogstraat was weer een drukke straat in het winkelcentrum.”

Wat het vervolg zal zijn van de parkeerproef is nog onbekend. Alle betrokken partijen gaan weer rond de tafel zitten voor een nieuw alternatief. Maar Ebbers heeft weinig hoop op een positieve uitkomst. “De gemeente heeft ons teleurgesteld. Er zijn veel ideeën, maar het schort keer op keer aan de uitvoering, net als bij de parkeerproef. Ik verwacht dan ook dat er in de toekomst weinig zal veranderen en dat de verantwoordelijkheid vooral bij winkeliers zelf ligt.”

Discussieer mee Wat vindt u van dit initiatief?