sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Minder ontruimingen in Amersfoort door proactiviteit

Amersfoort - Op 7 maart kwamen de belangstellenden bijeen in de Witte Vlinder. Door een nieuwe werkwijze telt Amersfoort elk jaar minder ontruimingen. Een groot deel van de Amersfoorters huurt een huis bij een woningcorporatie. Tijdens deze bijeenkomst staat wonen en het hebben van huurschulden centraal.

Raadsleden, diaconie, hulpverleners en overige belangstellenden nemen plaats in de zaal waar Trudy Verburg van de Alliantie het zal hebben over ontruimen en huurschuld in Amersfoort. 

Ontruimingen
De Alliantie is een woningcorporatie die graag de mensen helpt als het gaat om huurschuld.  "Het aantal ontruimingen per jaar is flink minder geworden door onze nieuwe werkwijze." Vertelt Trudy. "Vroeger waren er zo’n 60 ontruimingen per jaar terwijl we nu op 6 zitten. Dat komt omdat we proactief aan het werk gaan. Als de huurder niet heeft betaald wordt een betalingsherinnering gestuurd.  We gaan dan nog bellen of mailen, kunnen we echt niemand te pakken krijgen dan zetten we al snel hulpverlening in. Soms zijn VIA-trajecten nodig om een ontruiming te voorkomen. Dan worden huurders bij de GGD gemeld en worden alle problemen die huurders hebben, aangepakt met alle hulpverlening die nodig is zodat er een duurzame oplossing komt”. In tegenstelling tot vroeger, probeert de Alliantie met oplossingen te komen voor mensen die problemen hebben met het betalen van hun huur. Volgens Trudy probeert de Alliantie het ontruimen van een woning altijd te vermijden.

Sleepers
Een van de grootste oorzaken van huurschuld zijn zogenaamde "sleepers"    "Deze mensen hebben geen buffer en dat is niet slim." zegt Trudy Verburg. Sleepers zijn mensen die steeds aan het eind van de maand hun huur betalen. Op deze manier lopen ze altijd 1 maand achter. Wanneer ze één keer financiele problemen ondervinden lopen ze twee maanden achter. Bij drie maanden komen ze in een vroegsignaleringsproces. 

Hulpverleners
Hulpverleners vinden dat ze te laat worden ingeschakeld in dit soort situaties. "Wanneer een persoon bijna uit huis is komt de hulpverlener pas in beeld." zegt een vrouw in het publiek. Bij 2 en een halve maand wordt de hulpverlener ingeschakeld en daarna wordt er een melding gedaan bij het wijkteam. De hulpverleners vinden dat ze meer tijd nodig hebben om zaken te kunnen regelen.

Urgentieregeling
Volgens aanwezigen is urgentie aanvragen voor woningzoekenden een ingewikkeld traject. Arjan Rook van Enserve vertelt dat er een speciale urgentieregeling is, en dat er zo'n 1.000 aanvragen zijn per jaar. Enserve adviseert en begeleidt corporaties en gemeenten op het gebied van woonruimteverdeling van sociale huurwoningen.

"Amersfoort is streng wat betreft het beleid." zegt Jenny van Enserve. De urgentieregeling werkt als volgt: Eerst moet je voldoen aan een economische of maatschappelijke binding. Dit betekent dat je in 20 jaar, 6 jaar achter elkaar in Amersfoort moet hebben gewoond. Als je aan deze eis voldoet heb je nog Medische (ziekte) en Sociale (relatiebreuk) urgentie.