sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Markt in Renkum heeft wisselend succes

OOSTERBEEK – Lachende mensen en druk pratende marktverkopers. Zo op het eerste gezicht gaat het de wekelijkse markt in Oosterbeek voor de wind. Het is een en al drukte op de markt. Onlangs meldde Henk Achterhuis, voorzitter van de Centrale Vereniging van de Ambulante Handel(CVAH), op NU.nl dat het aantal marktondernemers in de afgelopen tien jaar is gehalveerd. Oosterbeek maakt zich geen zorgen.

Dat markten echter drastisch kunnen halveren is ook Gerrit Kleijn, marktmeester bij de gemeente Renkum, niet onbekend. Als voorbeeld noemt hij de markt in het dorp Renkum. “Dat kun je eigenlijk geen markt meer noemen. Twintig jaar geleden stonden er nog veertig kramen in Renkum, maar nu zijn het er nog maar drie.” Naast dat de markt ook steeds minder aantrekkelijk wordt voor de jonge garde noemt Kleijn nog een andere oorzaak voor de terugloop van de markt in Renkum: “Dinsdag, de marktdag voor Renkum, is voor veel kooplieden een slechte dag. Ze zijn dan vaak druk met andere dingen.”

Het kan ook anders, zo blijkt in Oosterbeek. De markt daar is volgens Kleijn nog vrij stabiel: “De marktondernemers profiteren hier van een zeer trouwe klantenkring. Op bepaalde momenten was het zelfs het geval dat een marktkraam die enkele meters moest verplaatsen, door de mensen niet meer gevonden werd. Daar blijkt wel uit hoe honkvast ze zijn.”

“Twintig jaar geleden stonden er nog veertig kramen in Renkum, maar nu zijn het er nog maar drie.”

De markt heeft nog steeds een meerwaarde vanwege de sociale factor: “Doordat Oosterbeek een sterk vergrijsd dorp is komen er steeds meer ouderen naar de markt. Die mensen komen eigenlijk met name voor de gezelligheid. De gemeente doet daarom ook haar best om de markt in stand te houden en zo goed mogelijk te faciliteren” vertelt Kleijn.

Landelijk loopt het aantal non-food ondernemers steeds harder terug, terwijl de food ondernemers stabiel blijven. Kleijn: “Het grote probleem bij de non-food ondernemers zit hem in het feit dat ze geen opvolging hebben. Jongeren willen het liefst zo snel mogelijk zo veel mogelijk verdienen en dat is niet met elke marktkraam haalbaar” grapt hij.

Hoelang de markt nog een belangrijke taak naast de supermarkt zal vervullen is onbekend. Als het aan Kleijn ligt is de rol van de markt voorlopig nog niet uitgespeeld: “Marktlieden hebben nog steeds heel veel kennis en kunnen je vaak net dat beetje meer bieden.”

Discussieer mee Hoe vaak kom jij nog op de markt?