sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Groepsvervoerder Klomp lijkt het te gaan redden

Taxibedrijf Klomp is de laatste maanden herhaaldelijkin het nieuws geweest. Driehonderdchauffeurs werdenontslagen en niet veel later leek het bedrijf op een faillissement af te stevenen. Inmiddelsheeft Vakbond FNV het bedrijfmeerdere malen voor de rechter gesleept. Aanvankelijk wilde de vakbondzorgen dat de chauffeurs de reistijd naar het startpunt doorbetaald zouden krijgen, met beperkt succes. 11 maart was de meest recente zitting, de eisen van de FNV werden door de voorzieningenrechter afgewezen.

Taxibedrijf Klomp is de laatste maanden herhaaldelijk in het nieuws geweest. Driehonderd chauffeurs werden ontslagen en niet veel later leek het bedrijf op een faillissement af te stevenen. Inmiddels heeft Vakbond FNV het bedrijf meerdere malen voor de rechter gesleept.

Aanvankelijk wilde de vakbond zorgen dat de chauffeurs de reistijd naar het startpunt doorbetaald zouden krijgen, met beperkt succes. 11 maart was de meest recente zitting, de eisen van de FNV werden door de voorzieningenrechter afgewezen.

Nabetaling

Nog voor deze laatste zitting berichtte Klomp haar medewerkers per mail weten failliet te gaan als ze niet van de nabetaling af zouden zien. 96% van de medewerkers reageerde hier positief op. Directeur Johan van Praet is dan ook hoopvol dat ze uit de financiële nood zullen komen. “Als ik in Arnhem een grote klant verlies, wil ik het liefst ook in Arnhem korten op chauffeurs.” Het afspiegelingsbeginsel van het CAO zegt echter dat je werknemers die het langst in dienst zijn, pas als laatst mag ontslaan. “Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat ik hierdoor een chauffeur uit Utrecht moet ontslaan en een chauffeur uit Arnhem zijn werk in Utrecht over moet nemen.” Dit logistieke probleem valt misschien nog te overzien, maar de eis van het FNV om de reistijd als arbeidstijd door te betalen, maakt het lastig. “In het extreemste geval moeten we voor twee uur werk, acht uur uitbetalen.”

 

Krimp

Vooral omdat de vervoersbranche rap aan het krimpen is, liepen de schulden snel op tot in de tonnen. “Sinds de vervoerstarieven van de AWBZ meer dan gehalveerd zijn, hebben we een enorme deuk opgelopen.” Het gevolg hiervan was een tekort aan vraag, zo werd er al snel onder de kostprijs aanbesteed. Veel vervoersbedrijven zijn daaraan failliet gegaan. Klomp was daar ook dichtbij. In korte tijd zijn zevan 950 naar een krappe 500 medewerkers gedaald.

Door de positieve respons van de medewerkers en de recente uitspraak van de voorzieningrechter kunnen ze nu voorlopig weer vooruit. "Het is wel jammer dat door de juridische acties van de FNV het compromis dat we boden: niet de reistijden door  betalen, maar wel een voertuig van huis beschikbaar te stellen op onze kosten om naar het werk te rijden, onmogelijk is geworden. Nu hebben ze dus niks."

 

Toekomst

Er moet nog veel gebeuren om uit uit de gevarenzone te komen weet ook Van Praet. “Ik kan niet in de toekomst kijken, maar voorlopig denk ik dat we de grootste ellende hebben gehad.” Er zijn nu nog ongeveer 150 chauffeurs die in verhouding lang onderweg zijn naar hun startpunt, hiervan waren er zo’n vijftien die via het FNV protesteerden tegen de huidige gang van zaken. “We willen uiteindelijk niet alleen ons hoofd boven water houden, maar ook dat onze werknemers tevreden zijn en dat zij hun werkgelegenheid behouden."