sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Er is hoop voor het fysiek winkelen

Als we de laatste trend moeten geloven, is het snel gedaan met het gezellig shoppen in de binnenstad: er gaat geen week voorbij of er wordt een winkelketen failliet verklaard. Afgelopen woensdag begonde final-sale van de V&D, het einde van een tijdperk voor velen. Het online-winkelen lijkt te gaan winnen, toch is er hoop.

Als we de laatste trend moeten geloven, is het snel gedaan met het gezellig shoppen in de binnenstad: er gaat geen week voorbij of er wordt een winkelketen failliet verklaard. Afgelopen woensdag begon de final-sale van de V&D, het einde van een tijdperk voor velen. Het online-winkelen lijkt te gaan winnen, toch is er hoop.

Arie Jansen is al 36 jaar bedrijfsleider van de HEMA en doet dit naar eigen zeggen nog steeds met hetzelfde plezier als vroeger: 'De dynamiek die continu verandert, maakt het altijd weer een uitdagend en leuk vak.'

 

Fysiek vs online

Deze zelfde dynamiek heeft inmiddels al ruim 12 winkelketens de kop gekost. Toch is Arie niet bang dat het fysiek winkelen verdwijnt, 'maar zeker voor grote winkelketens gaat het niet makkelijker worden,' weet hij wel. 'Grotere warenhuizen kunnen zich vaak lastig onderscheiden.' Veel van de spullen die je in deze grotere winkels kan kopen, zijn met een paar muisknoppen, vaak binnen een dag, thuisbezorgd.  

Arie Jansen, bedrijfsleider HEMA'Zeker voor grote winkelketens gaat het niet makkelijker worden.'

Ondanks dat het wel degelijk zorgen zijn, ziet Arie daarin juist wel oplossingen: 'De les is dat je je dus als winkel moet onderscheiden.' Iets unieks bieden met goede, persoonlijke service. Die combinatie kan het internet volgens Arie nooit bieden. 'Het internet is daarnaast ook niet de concurrent. Het kan elkaar juist heel erg aanvullen.' 

 

Sfeer

Ook het winkelend publiek heeft hoop. Een ouder echtpaar neemt rustig de tijd, kijkend naar een jasje in de etalage van een speciaalzaakje. 'Ik kan me niet voorstellen dat dit verdwijnt,' zegt Rien, waarna zijn vrouw hem aan vult, 'deze sfeer vind je niet op internet.'

Op de vraag wat er volgens hen moet veranderen, is Rien het eens met Arie: winkels moeten zich gaan onderscheiden. 'Het is niet voor niks dat speciaalzaakjes niet zo snel failliet gaan.'  Zijn vrouw voegt daar nog wel aan toe dat het fietsen in de binnenstad het beeld wel wat ongezelliger maakt. 'De gemeente kan hierin ook een belangrijke rol spelen,' verklaart Rien over de uitstraling van de stad.

 

Frisse uitstraling

Arie Jansen vertelt in geuren en kleuren over al zijn ervaringen in de afgelopen 36 jaar. 'Vroeger kwamen veel mensen nog puur voor de sfeer, het sociale van winkelen. Op die behoefte speelden we dan ook in.' Nu richten ze hun pijlen op jonger publiek. Ondanks dat juist deze generatie makkelijker via het internet koopt, denkt Arie dat deze ‘verjonging’ nodig is. 'We hebben een frissere uitstraling, passen openingstijden aan en verzinnen leuke acties.' Zo is er aan het einde van elke dag ‘Happy Hour’: veel versproducten met 25% korting, 'ideaal voor studenten.'

Kortom, onderscheiden is de sleutel. Voor speciaalzaakjes is dat goed nieuws en voor anderen een grote uitdaging. Het fysiek winkelen zal de komende jaren waarschijnlijk een metamorfose krijgen, maar de drukte en positieve reacties geven in ieder geval nog hoop op bestaansrecht.

Discussieer mee Hoe ziet de toekomst van het fysiek winkelen er uit?