sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Een goed idee: van ondernemer naar klant

De antwoorden op de vragen ‘Wat maakt een bedrijf succesvol? Wanneer begin je een start-up en wat heb je ervoor nodig? En hoe zit de ‘slimme ondernemer’ in elkaar?’ vonden we vorig blok al. De afgelopen maanden leerden we slimme ondernemers kennen, onderzochten we of ze écht zo slim zijn als ze zelf beweren en kropen we in de huid van de klant. Alles om bewuste ondernemers en hun klanten nog beter te leren kennen. Maar werkte het? Kregen we antwoorden op onze vragen?

 

“Toen ik op 23 jarige leeftijd mijn eerste rondreis maakte door West-Amerika, was ik verkocht. De landschappen, de mensen, de geschiedenis. Ik wilde meer! Nog steeds vind ik het moeilijk om uit te leggen wat reizen voor mij betekent. Het is een gevoel. Het ontdekken, het avontuur, de energie die ik ervan krijg. Als ik op reis ben voel ik me als een kind in een snoepjeswinkel.” Dit is het antwoord wat Lyndsey Habets, oprichtster van Travel Cards, gaf op de vraag waar haar liefde voor reizen vandaan komt.

Het begin


Deborah was erg nieuwsgierig naar het verhaal van Lyndsey. In een interview stelde ze haar dan ook vragen om een beter beeld van haar als persoon, haar liefde voor reizen en haar onderneming en product: The Travel Story Tool te krijgen. Lyndsey staat nog in de startblokken als ondernemer zijnde. Vorig blok kwam de redactie erachter dat onder andere een goed verhaal zorgt voor een goede onderneming. Als het aan Deborah ligt, staat het verhaal in elk geval sterk. Het is mooi verteld, inspirerend en voor iedereen die graag reist waarschijnlijk herkenbaar.

                                             Lyndsey Habets tijdens het reizen

Lyndsey: “De meest gestelde vraag die je krijgt als je terugkomt van een reis is: ‘Hoe was het?’ Niets is zo verlammend als deze vraag. Waar moet je beginnen?! Daarom heb ik een kaartenset ontwikkeld met 120 vragen en opdrachten die een reiziger in staat stelt om zijn verhalen en ervaringen écht te delen bij thuiskomst. De omschakeling van reizen naar weer thuis zijn, verloopt bij veel reizigers soms moeizaam. Men heeft moeite om weer te wennen en de draai weer te vinden. Ik hoop ook dat Travelcards eraan kan bijdragen dit makkelijker te maken.” Het volledige interview met Lyndsey is hier te lezen.

Starters stellen vragen aan ervaren ondernemers

Naast Lyndsey Habets zijn er nog veel meer ondernemers die nog maar nét begonnen zijn met hun eigen bedrijf. Soms gaat dit volledig vlekkeloos en soms lopen starters tegen struikelblokken op. Maar sommige dingen die beginnende ondernemers zich afvragen, zochten wij voor ze uit. In ‘De Visie deel 1, deel 2 en deel 3 bood Suzan drie starters een mogelijkheid om hun vraag te stellen aan iemand die al lange tijd ondernemer is en bergen van ervaring en kennis bezit.


Geen portfolio, nog weinig opdrachten om te laten zien en te weinig vertrouwen van potentiële opdrachtgevers. Een probleem voor startende ondernemers. Zo ook voor oprichters Laurens van Roomen en Nick Kole van VR-House. Zij stelden dan ook de vraag: “Veel opdrachtgevers willen graag projecten zien waar wij aan gewerkt hebben. Ze willen weten wat wij kunnen. Maar als startup hebben wij nog geen specifieke projecten om te laten zien. Hoe kunnen we toch opdrachtgevers aantrekken?” Innovatieve ondernemer in de zorg Marcel de Haas gaf antwoord. Hij vertelde dat het product niet het belangrijkste is, maar dat alles begint met het verhaal achter de onderneming. En dat moet je delen.

De andere delen van de Visie gingen over de vragen van Merel Poppeliers van Vroege Vogel Baarn en Nathalie de Keyser van Become Social.

Een populair onderwerp: voeding

We ontdekten dat er twee onderwerpen zijn die goed samengaan én vaak terugkomen in de ondernemerswereld. Duurzaamheid en gezonde voeding. De afgelopen maanden zagen we meerdere ondernemers voorbijkomen met een interessante visie op gezond eten. Deborah testte of zo’n ondernemer ook echt een bijdrage levert aan een betere wereld. Jorien ontdekte een slimme manier om mensen gezonder te laten snacken.

Jorien interviewde Dennis Mensink van het bedrijfje BoxBites. Dennis is niet de originele oprichter van de onderneming. Hij heeft het bedrijf overgenomen van twee studenten uit Wageningen. Zij bedachten een manier waarop mensen gezonder konden snacken. Het concept is simpel en voor een deel ook origineel. Geïnspireerd door foodboxen als HelloFresh en Beebox bedachten ze een doos met gezonde tussendoortjes, klein genoeg om door de brievenbus te kunnen. Verpakt in kleine kartonnen doosjes kunnen klanten boxen van achttien tussendoortjes bestellen.

BoxBites is snel gegroeid. Sinds een paar maanden is ook de cadeaubox op de markt gebracht. Dit is een kleinere box van zes snacks, die mensen aan zichzelf of een ander cadeau kunnen doen. En nog steeds groeit het bedrijfje. Zo komen er vaak verzoeken van bedrijven die een grote doos met tussendoortjes willen bestellen als relatiegeschenk, of om uit te delen op kantoor.

Het doel van BoxBites: mensen de mogelijkheid geven gezond te snacken. De meeste tussendoortjes in de BoxBites-dozen bevatten ingrediënten als gedroogd fruit, muesli, granen en noten. Suiker, zoetstoffen en kleurstoffen zul je niet in het assortiment tegenkomen. Veel van de tussendoortjes die BoxBites verkoopt, kun je verder nog niet in Nederland krijgen.

Voor echt heel speciale snacks hoef je het niet te doen, ontdekt Jorien in haar video, waarin ze de box van BoxBites openmaakt en de tussendoortjes uitprobeert. BoxBites is handig als je niet goed weet waar je moet beginnen wat gezonde tussendoortjes betreft, als je alles in één keer bij elkaar wilt hebben en als je nieuwe dingen wilt proberen. Maar van de meeste snacks kan je ook soortgelijke varianten in de supermarkt vinden: al zijn die niet zo duurzaam en zeker niet biologisch.

Ondernemers die iets willen bijdragen zijn immers ook niet gericht op het creëren van iets waar ze miljonair van worden. Ten eerste is het belangrijk dat ze een product hebben dat verschil kan maken en een duidelijke visie. Dat maakt hen ‘slimme ondernemers,’ beweren ze. Maar in hoeverre dragen zij iets bij aan de wereld?

Iets bijdragen aan een gezondere wereld

Sommige ondernemers beweren ‘slim’ te zijn, maar zijn ze dat eigenlijk wel? Zijn ze echt zo bewust bezig met een bijdrage leveren aan een betere wereld? Daar wilden wij als redactie een antwoord op.

Onder andere Wendyonline, Metro, Vrouw-magazine van de Telegraaf, de Allerhande én een aantal bloggers en instagrammers geven al aandacht aan recepten voor het ‘gezonde’ product van No Fairytales. Voor ons als journalistieke redactie reden genoeg om uit te zoeken of er achter dit bedrijf een slimme ondernemer schuilt, wat haar visie is en het belangrijkste: óf zij als slimme ondernemer écht de wereld een stukje ‘gezonder’ maakt.


Een rode ronde plak. Glijdend tussen de vingers voelt het een beetje ruw aan. Het is een tortilla die bestaat uit 43% bieten en 2% groente vezels. En hij is er ook in de wortel-variant. Bernadette Kooijman van No Fairytales kwam op dit idee. “Door een klein beetje groenten te stoppen in producten die we graag eten, zijn we al een heel stuk gezonder bezig.” Haar visie is om hiermee vooral mensen die ongezond eten inspireren om gezonder te eten. Om uit te zoeken of No Fairytales inderdaad haar visie waarmaakt, is Deborah een onderzoek gestart. 138 personen vulden haar enquête via sociale media in. Daarnaast zat Deborah ook nog aan tafel met vier proefpersonen die de wortel- en bietentortilla’s mochten proeven. Als het aan deze studenten lag, zou het bedrijf haar visie niet waarmaken. Maar dat is niet de conclusie van haar onderzoek.

Die toont namelijk aan dat 5,1% van de ongezonde eters geïnspireerd is voortaan gezonder en/of meer groenten te eten. De ongezonde eters is een groep van 79 personen. Dit is 57% van iedereen die de enquête heeft ingevuld.  Als we even ervanuit gaan dat onze steekproef van 138 personen gelijk staat aan het aantal Nederlanders, dan zouden er maar liefst ongeveer 494.190 personen (0,57 x 17.000.000 x 0.051) gezonder door het leven gaan door No Fairytales. En daaruit kunnen we dus concluderen dat Bernadette Kooijman écht een slimme ondernemer is die werkelijk een stukje bijdraagt aan een gezondere en dus betere wereld.

Iets bijdragen aan de maatschappij

Lotte Kon en Anouk Heuzen zijn geen slimme ondernemers die nieuwe producten op de markt willen brengen, maar dragen met hun bedrijfje PUUR! wel iets bij aan de maatschappij. Ze geven danslessen aan mensen met een beperking.

Jorien mocht meekijken tijdens een van de avonden dat ze lesgaven en ontdekte hoe belangrijk het is dat iedereen bij PUUR! gewoon zichzelf kan zijn. De dansers hebben duidelijk plezier en Anouk en Lotte zijn erg belangrijk voor ze. Het is een bijzondere, oprechte doelgroep, waar je veel geduld en energie voor moet hebben. Toch hebben Lotte en Anouk geen opleidingsachtergrond die met de doelgroep te maken heeft: ze studeerden allebei aan ArtEZ. Hoe ze het beste met hun doelgroep om kunnen gaan, hebben ze geleerd uit ervaringen.

De visie van Anouk en Lotte – dat dansen een vrijetijdsbesteding moet kunnen zijn voor iedereen – wordt door de dansers enorm gewaardeerd. “Eén jongen begon te huilen omdat hij zo blij en dankbaar was”, vertellen ze over de keer dat ze rozen uitdeelden na een voorstelling. “Daar doe je het voor.”

Dansers van PUUR! na een voorstelling, via puurdans.nl

WAAR meer succes dan wereldwinkels

Een ruimte waar je kan ademen. De ingang ziet er modern uit. Op de ruit staat: “Het mooiste cadeau is jouw glimlach”. WAAR speelt duidelijk in op de westerse consument. Toch staat de winkel voor een duidelijke duurzame visie: producten die eerlijke kansen verdienen, recyclede producten of producten gemaakt in sociale werkplaatsen. Ook de Wereldwinkel staat voor fair trade producten. Hoe kan het dan dat WAAR meer succes lijkt te hebben dan de Wereldwinkel?

Suzan en Deborah bezochten beide winkels om cadeautjes voor hun redactiegenoten uit te zoeken. Dat deden ze met succes. Ze gaven de spulletjes van de Wereldwinkel en WAAR tijdens een redactievergadering aan de ontvangers en vroegen aan hen of ze konden raden waar welk cadeautje vandaan komt. Zie het filmpje hieronder voor de antwoorden.


Voor Suzan en Deborah werd de conclusie van het succes tegenover inkrimping al snel duidelijk. Het assortiment van WAAR en de Wereldwinkel kent vele overeenkomsten, maar beide winkels onderscheiden zich. Dit verschil is voornamelijk een imagoverschil, tussen modern en oubollig. Voor WAAR zijn er kansen om te groeien en zich verder te verspreiden over Nederland. Maar de Wereldwinkel geeft aan zich ook op een nieuw online winkelkanaal te richten. Hiermee willen ze dichterbij de consument komen te staan. Maar of dit gaat lukken, kan alleen de toekomst bepalen.

Wie zijn de klanten?

We hebben ondertussen een goed beeld gekregen van de slimme ondernemer. Visie, goede ideeën en iets toevoegen aan de wereld zijn belangrijke factoren. Maar wie is uiteindelijk de klant, bij wie al die slimme ondernemers terecht willen komen?

Veel start-ups en ondernemingen die we tegenkwamen doen iets met duurzaamheid of gezondheid. Bij dat soort onderwerpen denken we al snel aan hipsters.  Wie houden zich naast foodbloggers en vegans nog meer bezig met verantwoord en biologisch eten? Redactielid Fabiënne ging op onderzoek uit in het hartje van de FoodValley: het centrum van Wageningen.

Daar ontdekte ze dat er geen stereotype hipster-klant is die zich met duurzame producten bezighoudt. De doelgroep van duurzame bedrijven is heel verschillend. Ze sprak onder andere een uitwisselingsstudent, een oude man, een huismoeder en, jawel, tóch ook een man die ze onder het begrip hipster zou scharen. Misschien bestaat het grootste deel van geïnteresseerden toch wel een beetje uit mensen als hij.

Ondernemen is hip

Onze ontdekkingen waren groot. We zagen jonge en oudere ondernemers, opkomende bedrijfjes, nieuwe technieken, grote dromen en bijzondere visies. Ondernemers vertelden ons de ins en outs van het vak en deelden hun passies en tips met jullie. Ondernemen is hip. Ben jij er al mee begonnen?

Discussieer mee Welk artikel in ons dossier van Slimme Ondernemers spreekt jou het meeste aan? Waarom?