sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De Visie, deel 2: Marketing met theezakjes

Daar sta je dan. Je hebt een goed concept en je bedrijf is gestart. Nu is het tijd om daadwerkelijk opdrachten binnen te slepen. De wereld ligt aan je voeten. Of toch niet? Je wil klanten aantrekken, maar je budget laat een uitgebreide marketingcampagne niet toe. Een struikelblok voor startende ondernemers. Zo ook voor Nathalie de Keyser, oprichtster van Become Social.

Starten als ondernemer is allesbehalve makkelijk. Je loopt tegen obstakels aan en je vindt genoeg beren op de weg. Genoeg vragen die je zou willen stellen aan mensen met meer ervaring. De redactie van Nieuwsvallei: Slimme Ondernemers pakt deze vragen op en gaat op jacht naar antwoorden bij bedrijven die het klappen van de zweep kennen. In ‘De Visie’ worden vraag en antwoord samengebracht. Met in dit tweede deel de vraag van Nathalie de Keyser. Met haar eigen onderneming Become Social creëert ze creatieve content op sociale media voor andere bedrijven.

Nathalie de Keyser van Become Social.

Creatieve buien

Een jaar geleden vertrok Nathalie vanuit haar thuisland België naar Nederland. Net afgestudeerd vestigde ze zich in Utrecht. Een bruisende stad, het centrum van Nederland, een plek vol uitdagingen. Juist daar was de oprichtster van Become Social naar op zoek. De uitdaging om ergens zelf te wonen, in een nieuwe stad en een ander land. Middenin dat bruisende hart ontstond het idee voor Become Social. “Ik had tijd in overvloed. Genoeg ballen en mijn eigen communicatietalent brachten me op het idee om Become Social op te starten”, vertelt de gedreven onderneemster.

Nathalie blijkt een gevoelsmens te zijn. Haar bedrijf is niet alleen business. Het belangrijkste in haar werk is het opbouwen van een vertrouwensrelatie met de klant. “Ik wil de klant écht leren kennen, zodat ik me optimaal kan inleven.” Zo worden haar opdrachtgevers betrokken in het proces en worden creatieve buien samen beleefd. “Je merkt dat klanten enthousiast worden als ze merken dat ideeën wat opleveren voor hun bedrijf.”

Kies bewust

Nathalie heeft voor Become Social niet veel meer dan een goed werkende computer nodig om haar klanten te helpen. Dat is maar goed ook, want voor haar bedrijf had ze geen groot startbudget. Ze ontwierp haar eigen huisstijl, van logo tot visitekaartjes. Maar op gebied van marketing liggen meer kansen, denkt de onderneemster. Vandaar haar vraag voor:

“Ik denk dat starters heel wat mogelijkheden laten liggen op het gebied van marketing door weinig startkapitaal. Hoe kan je hier met weinig of geen budget meer uithalen?”

Het antwoord vinden we deze keer bij Nanette van Wezel van Wezenlijk Veranderen. Haar marketingtruc: “Theezakjes.” Dat klinkt misschien wat vreemd, maar deze onderneemster ziet er een ludieke manier in om zich bekend te maken bij potentiële opdrachtgevers. Haar stappenplan? Onderzoeken, selecteren, presenteren.

“Ik kijk vaak op websites van bedrijven of naar berichten in de krant. Daarin vind je veel over de pijnpunten van bedrijven. Die pijnpunten wil ik oplossen.” Maar dat betekent niet dat Nanette elke potentiële kandidaat als klant ziet. “Ik kies bewust bedrijven die ik zelf graag wil helpen.” Het lastigste deel wordt voor het laatst bewaard: presenteren. Hoe kom je binnen bij een onderneming?

Nanette van Wezel (Foto door: Manon Visser)

Theezakjes

Het verhaal van Nanette draait om theezakjes. “Ik vond een bedrijf dat ik graag wilde helpen, maar als je een mail stuurt, beland je onderop de stapel met vele anderen.” Dus bedacht ze een oplossing. Persoonlijke branding door middel van een theezakje en een persoonlijk geschreven brief: “Niemand schrijft nog brieven, dus daarmee was ik al een uitzondering. Het theezakje hoorde bij mijn vraag aan het bedrijf. Ik wilde graag een keer thee met ze drinken om kennis te maken.”

Haar formule werkte. Ze werd uitgenodigd voor een gesprek en nam een taartje mee met de tekst: “Ik weet zeker dat als je deze taart proeft, jij met mij wil werken.” Een ludieke manier om eruit te springen. De opdracht had ze binnen. Deze manier van marketing is niet gratis, maar dat is volgens Nanette bijna onmogelijk. “Als je je eigen bedrijf serieus neemt, dan wil je er ook in investeren. Dat hoeft niet veel te zijn, maar een beetje geld heb je wel nodig.”

Marketing hoeft dus niet duur te zijn als je maar niet de normale paden bewandeld. Zoek naar een eigen, creatieve manier om jezelf onder de aandacht te brengen bij bedrijven. Wie wil je helpen, wat maakt jou als ondernemer uniek en hoe laat jij jezelf boven de anderen uitstijgen? Nanette: “Hoe je het beste tot antwoorden op deze vragen komt? Ga eens een avond zitten met vrienden voor een brainstorm. Samen kom je verder dan alleen.”

Deel 1 van De Visie gemist, kijk dan eens hier. Meer weten over Slimme Ondernemers, volg ons dan ook via Facebook, Twitter en Instagram.

Discussieer mee Wat voor vraag zou jij willen stellen aan een ervaren ondernemer?