sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De Visie, deel 1: Zoek je innerlijke drijfveer

Daar sta je dan. Je hebt een goed concept en je bedrijf is gestart. Nu is het tijd om daadwerkelijk opdrachten binnen te slepen. De wereld ligt aan je voeten. Of toch niet? Geen portfolio, nog weinig opdrachten om te laten zien en te weinig vertrouwen van potentiële opdrachtgevers. Een probleem voor startende ondernemers. Zo ook voor de oprichters van VR-house.

Starten als ondernemer is allesbehalve makkelijk. Je loopt tegen obstakels aan en je vindt genoeg beren op de weg. Genoeg vragen die je zou willen stellen aan mensen met meer ervaring. De redactie van Nieuwsvallei: Slimme Ondernemers pakt deze vragen op en gaat op jacht naar antwoorden bij bedrijven die het klappen van de zweep kennen. In ‘De Visie’ worden vraag en antwoord samengebracht. Laurens van Roomen en Nick Kole van VR-house bijten in dit eerste deel het spits af.

De oprichters van VR-house: Nick Kole (links) en Laurens van Roomen (rechts).
Foto door: Nienke Kamphuis

Portfolio

Een jaar geleden ontstond het idee voor VR-house, een bedrijf dat verschillende producten en diensten aanbiedt op het gebied van Virtual Reality. De onderneming startte begin 2016 met een webshop voor met name consumenten. Maar al snel bleek er een grote vraag te zijn vanuit het bedrijfsleven. Inmiddels kunnen de mannen van VR-house steeds meer: van het verhuren van professionele VR-brillen tot assisteren op evenementen.

Het belangrijkste voor een onderneming is het verkopen van het product. Dit kan het beste door gedaan werk te laten zien. Maar voor een startup kan dit lastig zijn. Daarom stellen Laurens en Nick de volgende vraag.

“Veel opdrachtgevers willen graag projecten zien waar wij aan gewerkt hebben. Ze willen weten wat wij kunnen. Maar als startup hebben wij nog geen specifieke projecten om te laten zien. Hoe kunnen we toch opdrachtgevers aantrekken?”

Een uitgebreid portfolio heeft VR-house nog niet opgebouwd. Dat is ook niet gek, aangezien de oprichters beiden nog bezig zijn met hun master Sustainable Business & Innovation in Utrecht. Maar volgens Marcel de Haas, innovatieve ondernemer in de zorg, is een uitgebreid portfolio ook niet de oplossing. “Startende ondernemers moeten niet hun product verkopen, maar hun idee. De visie en overtuiging achter een bedrijf zijn het belangrijkst.”

Een sterk verhaal

De ervaren Marcel haalt zijn inspiratie uit het verhaal van Simon Sinek, een inspirator op het gebied van leiderschap en management. Hij draait het plan achter een onderneming om.  In plaats van je eerst af te vragen wat je wil verkopen, kan je beter beginnen bij de vraag waarom je een product wil verkopen. Op de tweede plaats staat hoe je dat wil gaan doen en op de laatste plaats de wat-vraag. Wat krijgt de klant daadwerkelijk in handen? Marcel de Haas: “Je verhaal moet sterk zijn en je gedrag moet aansluiten op wat je zegt”.

Op de vraag hoe je zonder uitgebreid portfolio toch klanten aan kan trekken, is dus zeker een antwoord te vinden. Je product is niet het belangrijkste. Alles begint met het verhaal achter een onderneming. En dat verhaal moet je delen. Iets waar Laurens en Nick vast mee aan de slag kunnen in de toekomst. Wat die toekomst moet gaan brengen voor de ondernemende studenten: “We willen bedrijven alles aan kunnen bieden op het gebied van Virtual Reality. Van VR-apps tot 360-graden video’s: Wij willen er de beste in worden.”

Meer lezen van de Nieuwsvallei-redactie: Slimme Ondernemers? Of zelf een prangende vraag aan een ervaren ondernemer? Kijk dan eens op:

Facebook
Twitter
Instagram

Of laat hieronder een berichtje achter.

Discussieer mee Wat voor vraag zou jij willen stellen aan een ervaren ondernemer?