sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De Blauw Kous: goede aanvulling of overbodige luxe?

VEENENDAAL - Het moet hèt nieuwe marktcentrum van Veenendaal worden: De Blauw Kous. Sinds 4 februari is deze overdekte markt elke zaterdag te vinden op de tweede verdieping van winkelcentrum De Scheepjeshof. Er passen veertig kramen op de markt en initiatiefnemer Tom de Kievid is nog op zoek, maar blijft kritisch: "Wij doen onze best om te streven naar zoveel mogelijk aanbod en diversiteit."

Voor iedereen iets

De diversiteit is duidelijk te merken. Ook al is het nog kleinschalig, het aanbod loopt uiteen. Kramen met etenswaren, tweedehands spulletjes, speelgoed, breiwerk en zelfs iemand die glazen graveert. De Kievid: “Het is van belang dat we een breed aanbod hebben, maar niet teveel van hetzelfde. Wij willen iedereen de kans geven.” Worstenverkoper Jantje uit Arnhem is het hiermee eens. “Toen ik nog op de markt stond, waren er inclusief ikzelf drie worstenverkopers. Nu hoef ik het podium gelukkig niet te delen.”

Bekendheid

Op de vraag of de Blauw Kous veel klandizie trekt antwoordt de Kievid: “Dit is pas de vierde markt die wordt georganiseerd, maar we merken al dat we langzaam aan meer bekendheid krijgen. Klanten die naar De Scheepjeshof komen lopen hier langs en worden nieuwsgierig.” Door de ballonnenpoort en de ijverig flyerende vrouw voor de ingang is de markt inderdaad niet te missen.

Om meer klanten te trekken, regelt de organisatie ook entertainment. “Op 4 maart komt er een shantykoor en de week erop komt er een ballonkunstenaar voor de kinderen. Als er tachtig kinderen zijn, dan komen er ook tachtig moeders mee."

De toekomst

Bang voor concurrentie van de markt in de Tuinstraat is de Kievid niet. “Ik ben zelf jarenlang groenteboer geweest op de markt en ik weet inmiddels hoe het werkt. Zolang je genoeg aanbod hebt en mensen over je praten, dan komen de klanten wel. Ik heb er alle vertrouwen dat de Blauw Kous gaat uitgroeien tot iets groots en dat er meer kraampjes bij zullen komen.”

 

Loïs Franx

 

Discussieer mee Gaat deze markt de eerste keus worden van winkelend Veenendaal?