sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Consument kiest voor duurzaam ei

De gemiddelde Nederlander eet twee eieren per week. Dat komt neer op 104 eieren per persoon per jaar. De consument kan kiezen uit verschillende eieren. De vraag naar een duurzaam ei neemt toe. Is de consument bereid om meer te betalen voor een duurzaam ei en levert dat meer geld op voor de pluimveesector?

De gemiddelde Nederlander eet twee eieren per week. Dat komt neer op 104 eieren per persoon per jaar. De consument kan kiezen uit verschillende eieren. De vraag naar een duurzaam ei neemt toe. Is de consument bereid om meer te betalen voor een duurzaam ei en levert dat meer geld op voor de pluimveesector?

 

Een pluimveehouder uit de gemeente Ede, die anoniem wil blijven, vertelt over de situatie van hun kippen. ‘Wij hebben vrije uitloopeieren en scharreleieren. Op dit moment zijn wij een omschakeling aan het maken naar biologische eieren. Deze maand zullen onze scharreleieren al verdwijnen. We zien namelijk dat de vraag naar biologische eieren geleidelijk stijgt. Het percentage vrije uitloopeieren dat wij verkopen, stijgt langzaam ten opzichte van de scharreleieren.’ Op de vraag of zij als pluimveehouderij meer geld zullen krijgen door de prijsstijging van twintig procent antwoordt de pluimveehouder: ‘Ik ben bang van niet. Wij kunnen dat nu nog niet merken. Meestal is het zo dat de tussenhandel meer geld krijgt dan dat wij krijgen. Ze beloven het, maar ik moet het eerst nog zien.’  

 

Onderzoek

Uit een recent onderzoek van de ABN AMRO blijkt dat het marktaandeel van vrije uitloop- en biologische eieren de komende twee jaar met respectievelijk vijf en zeven procent gaat groeien. Vermoedelijk gaat dit ten koste van het scharreleierenaanbod. Er ontstaan in deze ketens kansen om vraaggestuurd te werk te gaan en op deze manier overaanbod te voorkomen. Nieuwe regelgeving en veranderende consumentenvoorkeuren hebben de gehele Europese eiermarkt in beweging gezet. Om de kostenstijging door de hogere dierwelzijnsnormen te compenseren denkt de bank dat er een prijsstijging van twintig procent per ei nodig is. Dierwelzijnsorganisaties hebben daarin een belangrijke rol gespeeld. De Dierenbescherming heeft voor een erkend kwaliteitslogo gezorgd en Wakker Dier wist de supermarkten en consumenten te beïnvloeden. Dat heeft zelfs tot verandering van het koopgedrag geleid. Veel consumenten zijn bereid om deze prijsverhoging te betalen in ruil voor een duurzaam ei.

 

App herkomst eieren

Stichting Ovoned heeft in samenwerking met het Duitse kwaliteitssysteem KAT de app ‘Eicode’ gelanceerd. Je kunt als consument de ei-code invoeren, zodat je allerlei extra informatie over je ei kan vinden. Hiermee kun je zien van welke pluimveeboerderij jouw ei vandaan komt, of de boerderij gecertificeerd is en hoe de kippen worden gehouden. De app heeft als doel de traceerbaarheid van eieren van pluimveehouders voor de consument te vergroten. Hiermee wil de pluimveesector de transparantie van de Nederlandse legsector vergroten. 'Onze pluimveeboerderij kan je ook in deze app vinden. Ik hoop dat hiermee het imago van de pluimveesector verbeterd,' aldus de pluimveehouder.