sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Biologisch is booming business

 

BARNEVELD - Uit onderzoek van brancheorganisatie Bionext blijkt dat de totale omzet van de biologische export vanuit Nederland in 2014 gestegen is ten opzichte van 2013. Niet alleen in Europa, ook in andere werelddelen blijkt steeds meer behoefte te zijn aan organische producten. Het in Barneveld gevestigde DO-IT is een grote Nederlandse speler op de internationale biologische markt.

DO-IT importeert verschillende producten, zoals gedroogd fruit, noten, rijst en sojabonen, voor de organische voedingsmiddelenindustrie. ''We halen onze grondstoffen onder andere uit Bolivia, Brazilië en Thailand. Sommige stoffen worden eerst klaargemaakt voor consumptie. Voor je rijstkorrels kunt eten, moeten ze eerst gepeld worden. Zo’n product gaat eerst naar een fabriek voor bewerking,'' vertelt Martha Jeuken, woordvoerder van DO-IT. ''Die bewerkte of onbewerkte grondstoffen worden weer geëxporteerd naar andere werelddelen, van Nieuw-Zeeland en Canada tot Korea en Japan. Producten voor de Europese markt worden vanuit Barneveld vervoerd. Driekwart van onze im- en export bestaat uit ingrediënten voor voedselproductie en bulkgoederen. Daarnaast hebben we nog twee consumentenmerken, La Bio Idea en Amaizin, die samen een kwart van onze business uitmaken.''

Belangstelling buitenlandse markten

Volgens professor Hans van Trijp, begeleider van onderzoeksgroep marktkunde en consumentengedrag aan de Wageningen UR, is er een verschil tussen de consumenten van verantwoord voedsel. ''Er is een consumentengroep die loyaal is aan duurzame voedingsmiddelen. Dat is de groep mensen die bereid is zichzelf wat te ontzeggen en  biologisch koopt vanwege zijn principes. De andere groep is wel bereid biologisch te eten, maar wil er niet te veel voor doen of laten.''

Nederland is geen voorloper op het gebied van biologisch voedsel. Denemarken en Duitsland zijn al verder op dit gebied. ''Momenteel is het biologische aandeel in de Nederlandse economie vrij klein, hoewel de biologische markt wel snel groeit,'' zegt Van Trijp.

Poppe Braam, CEO van DO-IT, beaamt dat. ''Duitsland is op het moment de grootste afzetmarkt binnen Europa. De afname van onze producten in landen als Japan en Korea is veel kleiner dan in de VS en Europa. Uiteindelijk betreft organisch voedsel in Nederland maar tussen de 2,5 en 3 procent van de totale consumptie. Gelukkig zien we naast onze afzet op de grote biomarkt van de VS en Europa, steeds meer belangstelling vanuit andere werelddelen.''

Nederland

Ongeveer 75 procent van DO-IT’s handelswaar wordt geëxporteerd, 25 procent wordt verkocht in Nederland. ''We hebben een aantal leveranciers in Nederland die gespecialiseerd zijn in biologische bewerking. Zo maken ze bijvoorbeeld meel van biologische Nederlandse tarwe of vlokken van Nederlandse granen. Toch zijn we meer een importeur dan afnemer van Nederlandse producten,'' aldus Braam.

FoodValley

DO-IT is niet bij FoodValley aangesloten. Dit komt doordat het bedrijf een wereldwijde onderneming is. Braam: ''We richten ons niet op biologische voedselverwerking in de Vallei en zijn daarmee geen regionaal bedrijf met internationale ambities, maar een wereldspeler die gevestigd is in Barneveld om logistieke redenen. Alles wat hier in Barneveld samenkomt en vertrekt naar alle landen van Europa is verantwoordelijk voor ruim negentig procent van de omzet. Barneveld ligt buiten de randstad en heeft een vrij hoge concentratie van transportbedrijven. En je begint ‘s ochtends niet met urenlange files, wat ideaal is voor vrachtvervoer en distributie naar Europa.'' 

Goede vooruitzichten

Een onderzoek van brancheorganisatie Bionext wijst uit dat de omzet van de biologische export vanuit Nederland in 2014 ruim 928 miljoen euro bedroeg. Een stijging van elf procent ten opzichte van 2013, toen de omzet rond de 826 miljoen euro lag.

Braam is inmiddels al vijfendertig jaar werkzaam in de organische branche. ''Toen ik begon was biologisch voedsel een minuscule sector, nu is het uitgegroeid tot een wereldwijde markt van miljarden euro’s. De CEO ziet weinig Nederlandse bedrijven die op de internationale biologische markt een bedreiging vormen voor DO-IT. ‘De concurrentie tussen biologische bedrijven is niet heel sterk omdat de vraag naar organische voeding op dit moment groter is dan het aanbod.''

Bang voor de toekomst is hij niet. ''De omzet van DO-IT was afgelopen jaar meer dan zestig miljoen euro. Onze omzet groeit al jaren. Na de crisis hebben we een mindere periode gehad, maar sinds de economie weer aantrekt, zien we dat de omzet opnieuw snel omhoog gaat. De huidige trend per jaar is een stijging van tien procent.''