sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Oplossen filedruk lijkt onmogelijk"

Terwijl de auto’s zich achter elkaar aansluiten steekt hij nog een peuk op. Hij zucht. Allemaal hetzelfde doel maar nog geen stap verder komen. Waardoor? Te weinig ruimte? Te veel mensen met hetzelfde doel? Hij wordt er soms moedeloos van. Starend uit het raam gaat er een rilling over hem heen. Zwaarmoedigheid overvalt hem. Angst. Wat als hij straks in Frankrijk komt, wat staat er vandaag op hem te wachten? De auto voor hem geeft gas en aarzelend sluit hijzich een tijdje later weer aan. Het moet maar.

Terwijl de auto’s zich achter elkaar aansluiten steekt hij nog een peuk op. Hij zucht. Allemaal hetzelfde doel maar nog geen stap verder komen. Waardoor? Te weinig ruimte? Te veel mensen met hetzelfde doel? Hij wordt er soms moedeloos van. Starend uit het raam gaat er een rilling over hem heen. Zwaarmoedigheid overvalt hem. Angst. Wat als hij straks in Frankrijk komt, wat staat er vandaag op hem te wachten? De auto voor hem geeft gas en aarzelend sluit hij zich een tijdje later weer aan. Het moet maar.

Tolpoorten, spitsvignetten, carpoolstroken. Het hielp allemaal niets. Met 9 miljoen auto's staan we al een halve eeuw muurvast. Uit data van de ANWB blijkt dat de top 20 filegebieden goed zijn voor een schadepost van 93 miljoen, als je kijkt naar alleen vrachtverkeer. Vandaag de dag zie je dat file nog steeds een levend begrip is. Nederland kent een ruim aantal snelwegen waar het in de spits muurvast staat.

 

Problemen bij Calais

Terwijl hij met een volle lading vanuit Scherpenzeel vertrekt, rijdt hij gelijk zijn eerste probleem tegemoet. Namelijk de A12, die loopt van Den Haag tot Zevenaar. Ondanks de wegverbreding is het een snelweg waar vrachtwagenchauffeurs van ‘Van Heugten Transport’ dagelijks moeten wachten. "We hebben veel te maken met files op de A12. Een tijd geleden hebben ze deze weg verbreedt, wat zou zorgen voor minder files, maar wij als vrachtwagenchauffeurs merken daar niet zoveel van. De files voelen voor ons nog even lang als voorheen." De meeste problemen die chauffeurs momenteel ondervinden zijn die in Frankrijk. Dit komt onder andere door de recente gebeurtenissen die in Parijs plaatsvonden. Hierdoor zijn er meer grenscontroles wat er voor zorgt dat er langere files ontstaan. Zijn stem schiet omhoog. "Vorige week is de vrachtwagen van chauffeur Peter gesloopt en zijn ramen zijn ingegooid. We proberen Calais zoveel mogelijk te vermijden en pakken meestal de boot in plaats van de trein van en naar Engeland en Frankrijk."

"De files voelen voor ons nog evenlang als voorheen" 

Wegverbreding 

Terwijl hij de A12 al weer heeft verlaten, maakt hij een stop in Rotterdam. Nadat hij een broodje kip heeft gehaald bij het tankstation en hij een bak koffie heeft gedronken, rijdt hij verder op de A4 richting Antwerpen. Als het een beetje meezit komt hij aan voor het donker is, maar in Antwerpen weet je het nooit. Een jaar geleden wist je nu zeker dat je enorme vertraging zou oplopen, maar aan het fileprobleem in Antwerpen komt langzaam verandering. Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat het aantal vrachtwagens in Vlaanderen gemiddeld met 1,4 procent gedaald is, en we weten dat Antwerpen veel vrachtwagens moet slikken elke dag, dus mogelijkerwijze heeft dat er mee te maken. Door het extra wegcapaciteit is vlottere doorstroming en zijn de files met een uur per dag afgenomen.

 

Andere oplossingen

Andere mogelijke oplossingen voor files zijn volgens Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst (VID) het promoten van carpool en telewerken als ook het oplossen van knelpunten door bouwen van infrastructuur en toeritdosering. Maatregelen tegen verstoringen kunnen aangepakt worden door werkzaamheden zoveel mogelijk ‘s avonds en ‘s nachts uit te voeren. Maar dit zijn kleine oplossingen die bijna niet te meten zijn. "Het is vooral het oplossen van de knelpunten door middel van wegverbreding wat ervoor zorgt dat de filedruk aan het dalen is. Hiernaast wordt er door verkeerspsychologen ook onderzoek gedaan naar de problemen op de weg, aldus Patrick Potgraven."

"Wij als mensen zijn geneigd om in simpele oplossingen te denken."

Dick de Waard, verkeerspsycholoog en hoogleraar op de Universiteit in Groningen, vertelt meer over de oorzaken en mogelijke oplossingen voor files. "Wij als mensen zijn geneigd om in simpele oplossingen te denken.Tijdens files zijn er te veel auto's op de weg. Wat een oplossing kan zijn is mensen motiveren later naar hun werk te gaan, fietsend naar hun werk of vanuit huis te werken. Zo ook aanpassing van de wegmarkering door het omdraaien van pijltjes boven het wegdek. Op de oude borden stonden dikke vette pijlen die naar beneden wezen en op de nieuwe borden staan ze naar boven. Wat naar beneden wijst, voelt als eindig. De pijl naar beneden dwingt de automobilist nu te handelen. Dit is niet een oplossing voor files maar het zorgt wel voor een vermindering."  

 

Terwijl de eerste lantaarnpalen aangaan rijdt hij op schema langs Antwerpen stad, half opgelucht steekt hij een peuk op, terwijl zijn hoofd alweer bij zijn volgende stop zit, Calais.