sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Waarom Brussel de oplossing is voor problemen in het Nederlandse transport

Er zijn weinig sectoren in Nederland die zoveel baat hebben gehad bij de Europese eenwording als de transportsector. Open grenzen zorgen ervoor dat chauffeurs niet dagenlangvoor een grensovergang hoeven te wachten en veel Nederlandse bedrijven hebben hun activiteiten uitgebreid naar het buitenland, maar Europa zorgt ook voor veel hoofdbrekens. En is een mini-Schengen een goede oplossing?

Er zijn weinig sectoren in Nederland die zoveel baat hebben gehad bij de Europese eenwording als de transportsector. Open grenzen zorgen ervoor dat chauffeurs niet dagenlang voor een grensovergang hoeven te wachten en veel Nederlandse bedrijven hebben hun activiteiten uitgebreid naar het buitenland, maar Europa zorgt ook voor veel hoofdbrekens. En is een mini-Schengen een goede oplossing?

"Terwijl er een man met een koevoet mijn raam probeert in te slaan, rennen er 55 anderen om mijn vrachtwagen heen. Er wordt met stenen gegooid en ik zie de smokkelaars de vluchtelingen verdelen onder de vrachtwagens." Vrachtwagenchauffeur Peter van de Lagemaat weet als geen ander dat de nood in sommige delen van Europa hoog is. Met zijn vrachtwagen reed hij enkele weken geleden een rit van Frankrijk naar Engeland, maar aangekomen bij Calais ging het mis.

Voor de mensen in zijn wagen krijgt hij een boete van EUR 6.500,- opgelegd.

"Mijn vrachtwagen was verzegeld, totdat er elf vluchtelingen onder het zeil door in mijn vrachtwagen kropen." Nadat het zegel op zijn lading gebroken was, liet Peter zijn vrachtwagen opnieuw verzegelen. Bij aankomst in Engeland bleken er echter nog twee vluchtelingen in zijn trailer te zitten. Hij wordt zelf verantwoordelijk gehouden voor de mensen in zijn wagen en krijgt een boete van EUR 6500,- opgelegd. "Die vluchtelingen worden meteen weer op de trein naar Calais gezet en proberen soms dezelfde dag weer naar Engeland te komen." In de buurt van Calais komt Peter de komende tijd niet meer.

Sigaren van 350 miljoen

Niet alleen de vluchtelingen bij Calais zorgen voor veel schade bij transportbedrijven, ook ladingdiefstal is een hot topic. Volgens Daniëlle Gevers Deynoot van EVO, de belangenvereniging voor de transportsector, is de totale jaarlijkse schade als gevolg van ladingdiefstallen zo’n 350 miljoen euro. Gevers Deynoot: "Elektronica en kleding zijn erg gewild bij de ladingdieven. Ook douanegoederen als drank en sigaretten, waar accijnzen op zitten, zijn erg populair. Deze goederen zijn ook weer goed te verkopen. Maar er wordt ook wel eens een vrachtwagen met wasmiddelen gestolen."

Door het ontstaan van de Europese interne markt, is de markt voor de gestolen waar vele malen groter geworden. "De gemiddelde waarde van een lading is zo’n 250 duizend euro, maar er is ook een geval bekend van de diefstal van een lading sigaren in Duitsland met een totale waarde van een miljoen euro."

"Als elke wagen een uur moet wachten, dan loopt het snel in de papieren."

De afgelopen jaren is het aantal diefstallen in Europa explosief gestegen. Zo waren er volgens Freight Watch international in het derde kwartaal van 2015 alleen in Duitsland al bijna honderd incidenten van ladingdiefstal. Het Verenigde Koninkrijk volgt op enige afstand met 79 incidenten, gevolgd door België (54), Nederland (53) en Frankrijk (41 gevallen).

Voor al deze problemen zijn echter in Europa oplossingen te vinden. Die oplossingen zijn wel nodig, want volgens CDA-Europarlementariër Wim van de Camp kunnen we niet zonder de EU. "Wij hebben ons afgelopen dertig jaar ontwikkeld tot dé transporteurs van Europa. Dat komt niet alleen door de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied, maar ook omdat wij een grote wegsector hebben en een goeie binnenvaart." Hij vervolgt: "Het Europese transportbeleid wordt aangestuurd door de interne markt en daar heeft Nederland geweldig van geprofiteerd en de kansen worden alleen maar beter."

Open grenzen

Dat merkt ook Cees Heebink, directeur van Heebink Transport uit Veenendaal. Zijn bedrijf is voornamelijk actief op de Nederlandse, Belgische en Britse markt, maar de voordelen van Europa zijn ook voor hem merkbaar. "Ook wij hebben bijzonder veel hinder ondervonden van de problemen bij Calais, maar we nemen steeds vaker de boot vanuit Nederland. Toch zouden dichte grenzen ons veel geld kosten. Ga maar na, we hebben zeventig vrachtwagens, waarvan er dagelijks veertig naar het buitenland gaan. Als elke wagen een uur voor een grensovergang moet wachten, dan loopt het snel in de papieren."

Een ander probleem dat de laatste jaren veel speelde, is de toegenomen concurrentie vanuit Oost-Europa. Heebink is daar kort over. "Een Nederlandse chauffeur is een kwalitatief goede chauffeur. Onze standaard ligt veel hoger dan elders in Europa. Nederlandse chauffeurs hoeven niet bang te zijn." Ook enkele chauffeurs die we tijdens een reportage in een wegrestaurant spraken, onderstrepen dit feit. De Nederlandse chauffeur heeft geen reden tot zorgen.

"Typisch die Nederlandse mentaliteit", reageert Van de Camp vinnig. "Als de voordelen van de interne markt binnen geharkt kunnen worden, dan is Nederland altijd als eerste, maar als er goedkopere vrachtwagenchauffeurs zich melden, dan is er paniek in de tent. De interne markt brengt nieuwe concurrentieverhoudingen met zich mee. Dat is een consequentie van de interne markt, daar moet je mee leren leven. Zo werkt de reële economie."

Mini-Schengen

Jeroen Dijsselbloem opperde een aantal weken geleden dat een mini-Schengen wellicht een goed alternatief is. Een akkoord met enkele omringende landen als Duitsland, Oostenrijk, Groot Brittannië en België zou volgens hem een oplossing zijn voor de dreigingen van de vluchtelingencrisis en tegelijkertijd de transportsector genoeg ruimte geven. Volgens Van de Camp is het echter niet meer dan een politieke illusie.

"Dichte grenzen zijn een illusie."

"Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heb geglimlacht bij dit idee. Als ik dit koppel aan Molenbeek (de Brusselse wijk waar de daders van de aanslagen in Parijs mogelijk verbleven, red.), dan zie ik dat de terroristen al binnen dat mini-Schengengebied aanwezig zijn, dus waar ben je dan mee bezig? Dichte grenzen zijn een illusie. Als mensen echt op de vlucht zijn voor hun leven met kinderen en ouders, dan krijg je mensensmokkelaars, maar ook paniek. Kijk maar naar de mensen die verdrinken op de Middellandse Zee."

Een kleinere open grenzen-unie binnen Europa klinkt toch voor veel mensen aantrekkelijk. We trekken ons samen met de Europese grootmachten terug en kunnen zo de vluchtelingenstroom beter overzien, maar Van de Camp ziet daar niets in. "Ik denk dat iedere oplossing waarbij je binnen Europa nieuwe grenzen gaat creëren een verkeerde is. Wij als CDA zijn voor strengere bewaking van de buitengrenzen, maar willen proberen de open grenzen binnen de EU open te houden. Geen valse hoop wekken bij de kiezers, maar ook de belangen van de transportsector goed bewaken."

Of een mini-Schengen überhaupt haalbaar is, is de vraag. Uit de voorstellen van Dijsselbloem bleek een voorkeur voor een verband mét Duitsland, maar zonder Frankrijk. Zeker is dat Duitsland daarmee niet akkoord zal gaan, aangezien het de Duits-Franse machtsverhouding in Europa sterk zou aantasten.

Europese samenwerking

De sleutel voor problemen als de opstoppingen bij Calais en het toenemende aantal ladingdiefstallen ligt dus vooral binnen de gehele Europese Unie. Zo is het volgens Van de Camp niet eerlijk de crisis in Calais volledig af te schuiven op de EU. "Aan de ene kant is het wel een Europees probleem omdat we een koppeling hebben tussen het continent en onze eilandstaat. Aan de andere kant vind ik dat de Franse regering het veel te ver heeft laten komen. Ik heb Calais bezocht, je hebt daar hele illegale dorpen bij de ingang van de kanaaltunnel. Dat had nooit mogen gebeuren. Ik ben er voor om die mensen bijvoorbeeld in een kamp te zetten in centraal Frankrijk."

"Is Calais een Europees of Frans probleem? Beide."

Toch is goed te beargumenteren dat Europa vooralsnog niet in staat is geweest met een eenduidig crisisplan op de proppen te komen, toont dat niet de zwakte van Europa zoals het nu is? Van de Camp: "Ik wil de problemen niet ontkennen, maar je moet je niet alleen laat leiden door de problemen. We hebben de afgelopen decennia geleerd dat als je de markt bevriest (door de grenzen te sluiten, red.), je uiteindelijk achteruit gaat in je economische ontwikkelingen."

Onlangs schreef Van de Camp op zijn site dat de Nederlandse transportsector de komende jaren sowieso veel hinder gaat ondervinden van de vluchtelingencrisis. "Dat zien we nu al aan de grens tussen Duitsland en Frankrijk waar veel wordt gecontroleerd. Een vrachtwagen die daar van negen uur ‘s ochtends tot zeven uur ‘s avonds in de file staat met verse bloemen of verse paprika’s uit het Westland of agrifood uit de regio Wageningen, kost gewoon veel geld. Daar hadden we de afgelopen twintig jaar geen last van."

Een mini-Schengen is dus geen oplossing, laat staan of het politiek haalbaar is. Van de Camp: "Je verplaatst de grensproblemen naar Lille en daarmee heb je het probleem niet opgelost: de vluchtelingen komen dan ergens anders binnen en gaan door Europa reizen. Nee, het is romantiek van meneer Dijsselbloem."

 

Dit was het laatste deel in de serie over regionaal en Europees transport. We hebben onder andere antwoord gegeven op de vraag wat lokale vervoerders ervaren van de vluchtelingencrisis, of Oost-Europese chauffeurs echt een bedreiging zijn voor Nederlandse rijders en wat Europa kan doen tegen de grote filedruk. Lees meer in het dossier 'Grenzeloos Transport' op de Nieuwsvallei.

Vindt u ook dat het transport Europa hard nodig heeft? Of denkt u dat we ook prima zonder kunnen? Laat hieronder een reactie achter en vergeet ons niet te volgen via Twitter @Nieuwsvallei en like ons op Facebook.