sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Vrezen voor je chauffeursbaan

 

Een gewone dinsdagavond, zeven uur. Het is donker en koud, pittig koud. De wind heeft een snerpend randje. Maar in het truckersrestaurant Goudreinet Barneveld brandt licht en is het behaaglijk warm. Aan een tafel zit een groepje Hollandse vrachtwagenchauffeurs uit alle windstreken. De één werkt bij een groot bedrijf in Waddinxveen, de ander runt een eenmanszaak in Veendam. Stuk voor stuk rasechte chauffeurs.

Hun vak is in gevaar, zeggen ze. “Er komen steeds meer Oost-Europaanse chauffeurs bij ons land.” En met die lage lonen maken ze de markt “helemaal kapot”. Niet dat deze heren voorlopig vrezen voor hun baan. Bij de bedrijven waar ze voor werken, zullen de Polen, Roemenen en Bulgaren niet zo snel een contract krijgen. “Wat mij betreft sturen we ze direct het land uit.”

Parkeerplekken bezet houden
De bevolkingsgroep waar we over praten, is niet in het restaurant te vinden. Net stond er wel een verdwaalde Oost-Europese chauffeur aan de bar, maar die wilde alleen wat vragen. “Ze koken vooral in hun eigen vrachtwagen”, zegt assistent-manager Niels van ’t Veld. “Ze staan hier ’s nachts wel parkeerplekken bezet te houden, waardoor andere chauffeurs ’s avonds genoodzaakt zijn een andere plek te zoeken.” 

Dat moet wel ten koste gaan van de omzet. “Nee hoor”, zegt de assistent-manager. Het is druk vanavond, maar voor Nieuwsvallei.nl maakt hij graag even tijd. “We hebben besloten om parkeerwachten in te zetten. Zij vragen parkeergeld wanneer vrachtwagenchauffeurs niet komen eten.” Dan wordt een bedrag van twintig euro gevraagd. “Voor hetzelfde geld kunnen ze net zo goed een bord vol eten opgediend krijgen. En staan ze gratis. 

Diesel jatten
Geen negatief verhaal als het gaat over de cijfers van de zaak dus. Hoe zit het met de situaties op de parkeerplaats? “ Ik hoor weleens van incidenten zoals diefstal van dieselolie. Maar voor zover ik weet, gebeurt dat hier niet.” En wat betreft die incidenten weten de mannen aan tafel (“die daar!”) ongetwijfeld meer.

En aan tafel daar, zit onder andere Bert Bontjer. Hij heeft een eigen internationaal transportbedrijf, gevestigd in Veendam. Intussen maakt hij de serveerster duidelijk dat zijn biertje op is. En for the record: hij lust er nog wel eentje. Naast hem zit Arnold van Vuuren, werkzaam bij Van Noort in Waddinxveen.

 “Bij mij is er inmiddels twee keer dieselolie gejat”, zegt Bontjer. Als je trouwens al plek hebt om je vrachtwagen op de parkeerplek neer te zetten, want vaak staat het al vol met de welbekende wit-blauwe kentekenborden. “De Roemenen zijn het ergst.” Daar moet je mee uitkijken. 

Brussel’s schuld
“Overal waar we komen, wordt de regelgeving aangescherpt. Zo mag je op sommige plekken niet eens meer naar het toilet. En de beelden van Oost-Europeaanse truckers die hun behoefte naast de laadbak doen, helpen het aanzien van het vak ook niet echt versterken. “De schuld ligt bij Brussel!” zeggen de mannen in koor. Nederland moet uit de Europese Unie stappen, de grenzen moeten dicht. Want “de hele markt gaat kapot!”.

De mannen zijn fel in hun standpunten en uiten dat ook in hun politieke voorkeur. De PVV vindt het naar eigen zeggen onbegrijpelijk dat er vele Oost-Europeanen in Nederland aan het werk zijn terwijl er steeds meer massaontslagen plaatsvinden. Ook dat er naast het aantal toenemende uitkeringen ook nog eens geld wordt ‘weggesluisd’ naar Polen.

Bij de eerstvolgende verkiezingen kan Geert Wilders (frontman van de PVV) op beide mannen rekenen. Dat wordt de eerste keer voor Bontjer. Hij lacht: hij vindt het wel leuk hier, met twee dames aan tafel. 

Hallo, Polen!
Over een paar jaar staat Bontjer naar eigen zeggen langs de vangrail. En dan zwaait hij naar alle Oost-Europaanse truckers die wél over de snelweg razen. “Dan zeg ik: hallo, Polen!” En als je deze situatie over twintig jaar bekijkt? “Dan sta ik wederom bij de snelweg. Maar dan met m’n rollator. Hallo, Polen!”