sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Ladingdieven op de loer

Het is middernacht. Het constante geraas van het langsrijdendeverkeer klinkt vertrouwd voor de chauffeur die net zijn cabinelamp uitknipt. Na een lange tijd op de weg moet er nu echt even gerust worden. Collega-chauffeurs, die ook hun truck op de parkeerplaats hebben geparkeerd, zijn al in diepe slaap. Plotseling ziet de vrachtwagenchauffeur een schim langs de vrachtenwagen naast hem lopen. Hij ziet dat iemand met een langzame beweging een snee maakt in het zeil van de oplegger. De vrachtwagenchauffeur denkt maar aan één ding: ladingdiefstal.

Het is middernacht. Het constante geraas van het langsrijdende verkeer klinkt vertrouwd voor de chauffeur die net zijn cabinelamp uitknipt. Na een lange tijd op de weg moet er nu echt even gerust worden. Collega-chauffeurs, die ook hun truck op de parkeerplaats hebben geparkeerd, zijn al in diepe slaap. Plotseling ziet de vrachtwagenchauffeur een schim langs de vrachtenwagen naast hem lopen. Hij ziet dat iemand met een langzame beweging een snee maakt in het zeil van de oplegger. De vrachtwagenchauffeur denkt maar aan één ding: ladingdiefstal.

Het aantal pogingen tot ladingdiefstal is het afgelopen jaar in Europa explosief gestegen. In een jaar tijd is het aantal bijna verdubbeld. De organisatie Freight Watch International heeft hier onderzoek naar gedaan. Duitsland kent de meeste ladingdiefstallen. Op de tweede plek staat Engeland, gevolgd door België en dan Nederland.

 

 Bron: Freight Watch International

 

Daling in Nederland

In tegenstelling tot de negatieve trend in Europa daalt in Nederland juist het aantal lading- of transportdiefstallen, zo blijkt uit rapport van de politie. Zo daalde het aantal ladingdiefstallen en pogingen daartoe in de eerste negen maanden van 2015 met dertig procent ten opzichte van 2014. De ondernemersorganisatie voor Transport en Logistiek in Nederland (TLN) maakt wel een kritische kanttekening bij deze daling: in veel zaken wordt er geen aangifte gedaan bij de politie.

Een andere partij binnen de Nederlandse transportsector is EVO, de vereniging van en voor verladers, ontvangers en eigen vervoerders, gespecialiseerd in logistiek. Daniëlle Gevers Deynoot is beleidsadviseur arbeidsveiligheid bij EVO en kan veel vertellen over ladingdiefstallen in Nederland.

 

Kerstcadeaus

"In oktober liggen distributiecentra vol met cadeaus voor de feestdagen. In de maanden daarna zijn deze ook nog eens onderweg. Dit is toch wel een tijd wanneer ladingdieven meer actief zullen zijn," vertelt Gevers Deynoot.

Bij een ladingdiefstal kunnen soms wel tonnen aan goederen worden ontvreemd. Zo werd er in Duitsland een vrachtauto met sigaren gestolen met een totale waarde van 1 miljoen euro. Ook werd er in hetzelfde land dit jaar op een onbeveiligde parkeerplaats een lading van twintig ton hazelnoten gestolen. Totale waarde: 250.000 euro. Dat laatste bedrag is ook de gemiddelde waarde van de gestolen ladingen in Europa.

Volgens Daniëlle Gevers Deynoot is de jaarlijkse totale schade in Nederland alleen al 350 miljoen euro. "Dat is niet alleen de transportsector, maar ook diegenen die opdracht geven voor een transport, de ladingeigenaren. Eigenaren zijn bijvoorbeeld Philips, DSM, supermarkten, maar ook andere productiebedrijven die iets te vervoeren hebben. Al deze bedrijven zijn bij een ladingdiefstal natuurlijk ook de klos."

"Er wordt ook wel eens een vrachtwagen met wasmiddelen gestolen."

Websites

"Elektronica en kleding zijn erg gewild bij de ladingdieven. Ook douanegoederen als drank en sigaretten, waar accijns op zitten, zijn erg populair. Deze goederen zijn ook weer goed te verkopen. Maar er wordt ook wel eens een vrachtwagen met wasmiddelen gestolen," aldus Daniëlle.

Bron: Freight Watch International

Nederland heeft een gedegen aanpak om het werk van ladingdieven zo goed als onmogelijk te maken. Zo werkt de EVO nauw samen met andere partijen uit de transportsector. Vorig jaar is onder andere de website preventieinzicht.nl de lucht in gegaan. Op deze website staan tips hoe de transporteur de kans op diefstal van zijn lading verkleint.

Ook de website Stichting Waarschuwingsregister Logistieke Sector (stichtingwls.nl) heeft effect. "Dat is een waarschuwingsregister waar personeel van werkgevers dat gestolen heeft in wordt opgenomen. Bedrijven die deelnemen kunnen dit register raadplegen wanneer zij nieuw personeel aannemen."

 

Tips

Zeilsnijden, het opensnijden van het zeil van een oplegger, is een vorm van ladingdiefstal. Volgens Daniëlle Gevers Deynoot is dat niet de enige manier: "Er is ook best wel veel diefstal waarbij de oorzaak ligt bij de eigen werknemers. Dat kan het lekken van informatie zijn aan een derde. Dus bijvoorbeeld vertellen wanneer een chauffeur onderweg gaat met een bepaalde lading. Daarnaast kunnen het ook computerhandelingen zijn."

"Stap niet uit de auto wanneer er iemand met een pistool voor je deur staat."

Gevers Deynoot wil de werkgevers allereerst een tip meegeven: "Neem deel aan het waarschuwingsregister en zorg ervoor dat je dit register als screening gebruikt bij het aannemen van personeel." Daarnaast wil ze nog een tip meegegeven aan de chauffeurs: "Overleg met je werkgever wat je moet doen wanneer je een ladingdiefstal ziet of meemaakt. Stap zeker niet uit de auto wanneer er iemand met pistool voor de deur staat."

 

Vrachtwagenchauffeurs komen onderweg van alles tegen. Bent u vrachtwagenchauffeur en ergert u zich ergens aan of zijn er dingen die u graag aan het licht wilt brengen? Neem dan contact op met de redactie van Nieuwsvallei: redactie@nieuwsvallei.nl