sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De Poolse vrachtwagenchauffeur heeft het dubbel zo zwaar

Poolse vrachtwagenchauffeurs staan 1-0 achter als we Dennis de Jong (SP) moeten geloven. De Europarlementariër dook in de wereld van de vrachtwagenchauffeurs en ontdekte dat het goed mis was. “Toen ik dat wist, ging er een wereld voor mij open."

De Poolse vrachtwagenchauffers krijgen in de media de volle laag. Het zijn de Polen die de Nederlandse vrachtwagenchauffer wegconcureren. Alleen hoe kan dat en wat betekent dat voor de Poolse vrachtwagenbestuuder? Dennis de Jong vertelt ons dat er een andere kant is dan die van het 'banenjatters' verhaal. Een verhaal over de onbereikbare Europese Unie, de regels die worden overtreden en de barslechte omstandigheden waarin de Poolse chauffeur zich bevindt. 

Welke wereld ging er voor u open toen u in contact kwam met de Nederlandse chauffeurs?

“De chauffeurs stuurden mij foto’s waarin ze lieten zien hoe het eraan toe gaat. Ik zag Poolse chauffeurs. Ze maakte hun eten op een pitje vlak naast een tank vol gevaarlijke stoffen. Ze slapen in containers en zagen er onverzorgd uit. Daar was ik van geschrokken. Je krijgt in Oost-Europese landen snel een papiertje voor 50 euro en dan kan je de weg op.  Nederlanders volgen studies en doen examens. Dan kunnen zij pas de weg op. Toen ik dat wist, ging er een wereld voor me open.’’ 

Het is voor de Nederlandse chauffeur lastiger om überhaupt de weg op te mogen. Wat vinden zij van het gemak waarmee de Polen zo de weg op kunnen? 

“De chauffeurs die ik spreek hebben het vooral over de omstandigheden waarin Polen zich verkeren.  Zij zijn heel erg bezorgd over de werkomstandigheden van de Polen. Ze zeggen: 'Dit is toch geen beroep, vrachtwagenchauffeur was ooit een mooi beroep.' Nu zie je de gevaren en de armoe op de weg. En dat raakt hen.” 

“Dit is toch geen beroep meer, vrachtwagenchauffeur was ooit een mooi beroep.” 

Niet alleen de Nederlanders hebben het lastig. Er komen meer Oostblokkers op de arbeidsmarkt die nóg goedkoper zijn. De Polen voelen zich, naast dat ze onder slechte omstandigheden werken, vandaag de dag dus ook verdrongen op de arbeidsmarkt?

“Het is zeker waar dat Poolse chauffeurs zich bedreigd voelen, doordat Oekraïners nóg goedkoper werken. Dat is iets van het laatste jaar. Dat komt door de Slowaakse regering. Daar is een verdienmodel gecreëerd wat geen werkgelegenheid oplevert, maar wel extra belastinginkomsten ontvangen. Daar krijgen de Polen dus ook last van.”

De internationale ritten voor Nederlanders gingen vanaf 2007 achteruit. Doordat Polen toe trad in de EU en als gevolg daarvan werd internationale concurrentie mogelijk.

"De Nederlandse chauffeurs hebben veelal nog wel begrip voor het feit dat de internationale ritten worden overgenomen door Oost-Europeanen, ook de Polen dus. Waar Nederlandse chauffeur moeite mee hebben is dat de Nederlandse chauffeurs worden verdrongen in Nederland, op nationaal gebied. De cabotage wetgeving wordt overtreden doordat de Polen en andere Oost-Europeanen permanent in Nederland rijden.

Cabotage wetgeving:

Binnen het land van waar je goederen aflevert, mag je maximaal 3 ritten rijden. Dan moet je het land weer uit. Maar in realiteit stoppen ze net achter de grens om vervolgens weer terug te keren.

Op landelijk gebied wordt vrachtwagen rijden veel lastiger. Terwijl de cabotage wetgeving juist de ruimte geeft voor de Nederlanders nationaal. En dat nationalegebied stelt veel voor in Nederland."

Maar wat kan de Europese Unie doen voor de vrachtwagensector in Nederland? 

"We zijn nu bezig met een wet over de gelijktrekking van sociale premies en pensioenen in de landen. Zodat de Nederlanders en de Polen gelijk gaan verdienen. Dat gaan we in 2,5 jaar moeten merken in heel Europa.

De Jong lacht en zegt: "Dat zal niet het optimale zijn voor Nederland, want het blijven compromissen.”

In hoeverre is zo'n wetgeving voordelig voor de Poolse vrachtwagenchauffer die weggeconcureerd wordt door andere Oostblokkers én onder barslechte omstandigheden werkt? Dat lees je onder andere volgende week in de longread.