sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De Nederlandse chauffeur komt weer terug

Europarlementariër Agnes Jongerius (PvdA) is momenteel bezig met een Detacheringsrichtlijn zodat de vrachtwagenchauffeurs weer eerlijk kunnen concurreren met elkaar.

Op het moment kunnen de Nederlandse chauffeurs niet concurreren met de Poolse chauffeurs, omdat ze duurder zijn. Agnes Jongerius wil met haar Detacheringsplan daar een einde aan maken. De Nederlandse chauffeur krijgt weer kansen.

Hoe zit het op dit moment met de omstandigheden rondom de chauffeurs? Worden de buitenlandse chauffeurs uitgebuit?

"Er zijn gevallen van echt extreme uitbuiting en daarmee bedoel ik mensen rond laten rijden op Oost-Europese salarissen. Ze krijgen onvoldoende betaald om een fatsoenlijke maaltijd te kopen in een chauffeurscafé. Laat staan dat ze geld hebben om te douchen bij een tankstation. En ik heb chauffeurs gesproken die twee, soms zelfs drie maanden achtereen in West-Europa rondhangen en dan gewoon op een bedrijventerrein staan of langs een snelweg. Er zitten echt hele schrijnende kwesties bij. Het voordeel is wel dat er steeds meer oog komt voor wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is binnen de transportsector in Nederland. We proberen het nu ook vanuit Europa zo aan te scherpen, dat aan die extreme uitbuiting een einde komt."

 

Welke werkomstandigheden veranderen er dan voor de Poolse chauffeurs door de Detacheringslijn?

"In de huidige regelgeving staat dat er in Europa vrij verkeer van diensten is, dat is een regel die al bestaat sinds 1996. Er is vrij verkeer en dan wordt gezegd dat de werknemers minimaal beschermd moeten worden. In de afgelopen twintig jaar is door allerlei rechtzaken het minimumloon uitgehold tot het absolute minimumloon. Wat we nu proberen te veranderen met de Detacheringslijn is dat een werknemer recht heeft op alle loon- en arbeidsvoorwaarden. Het hele pakket. Er is nog wel een discussiepunt. De Europese Commissie zegt eigenlijk: 'Die regels vinden wij te ingewikkeld voor het transport.'

 

"Het voordeel is wel dat er steeds meer oog komt voor wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is binnen het transport in Nederland."

 

Waarom zou de Detacheringslijn te ingewikkeld zijn voor het transport?

"Omdat ze zeggen: 'Op het moment dat we iemand langs de A12 tegenkomen kunnen we geen onderscheid maken of dit nou een transitrit, Cabotage of dat het transport volgens vrachtroutes is.' En ze zeggen nu nog: 'We gaan binnenkort met speciale sociale regelgeving komen voor de chauffeurs.'
Eerlijk gezegd vind ik dat niet heel veel goeds voorstellen. Want dan zeg je eigenlijk die basisbescherming waar alle werknemers recht op hebben (de gewone loon- en arbeidsvoorwaarden, en geen enorme aftrek voor kost en inwoning) dat is te ingewikkeld om in het transport te regelen. 

Wat zal de Detacheringsrichtlijn veranderen?

Nu is het zo dat een Nederlandse chauffeur op achterstand staat omdat er collega’s zijn die voor een veel lager salaris hetzelfde werk komen doen. En op het moment dat je die lonen gelijk trekt op dezelfde werkplek krijg je weer eerlijk concurrentie. Dat moet er wel bij, want het is niet dat we hetzelfde salaris gaan invoeren op transport in de hele Europese Unie. 

 

Maar dan krijgt de Nederlandse chauffeur in Nederland dus weer voorrang.

Ja, en dat zal wat mij betreft, na een aantal jaren waarin ze het echt af hebben moeten leggen, hoog tijd zijn. Een goed opgeleide chauffeur moet ook in Nederland zijn boterham kunnen verdienen. En die moet niet zien dat er iemand zijn baan overneemt tegen de helft van de loonkosten terwijl hij werkloos thuiszit.

 
U maakt zich dus op het moment hard voor de Nederlandse chauffeur?
Ik maak mij hard voor eerlijke concurrentie. Wij hebben in Nederland een hele hoop goed opgeleide chauffeurs en het is natuurlijk veel makkelijker voor een bedrijf om met Nederlanders in het Nederlands te communiceren. Dus ik bedoel de Nederlandse chauffeur heeft waarschijnlijk al voordeel, maar wat mij betreft is dat niet meer dan terecht. 

 

Wanneer denkt u dat de Detacheringsrichtlijn ingevoerd gaat worden?

Ik hoop dat wij in het voorjaar over het rapport kunnen gaan stemmen in het Europees Parlement. En dan gaat het in de Europese procedure zo dat er vervolgens een onderhandeling gaat plaatsvinden tussen het Europees Parlement en de Europese Raad, dus de vertegenwoordigers van de verschillende lidstaten van Europa. Naar mijn idee kan dit niet snel genoeg afgehandeld zijn, dus ik hoop eigenlijk dat we de hele onderhandelingen af kunnen ronden in 2017.