sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Dichte grenzen kosten ons klauwen vol geld"

De vluchtelingencrisis zorgt voor veel verdeeldheid binnen de grenzen van Europa. Veel draagvlak voor open grenzen is er niet meer. Wat zijn de consequenties voor het internationale transport als de grenzen sluiten?

De vluchtelingencrisis zorgt voor veel verdeeldheid binnen de grenzen van Europa. Veel draagvlak voor open grenzen is er niet meer. Wat zijn de consequenties voor het internationale transport als de grenzen sluiten?

Open grenzen binnen Europa lijken steeds minder haalbaar. Een mini-Schengen is een serieuze optie om de grote vluchtelingenstroom het hoofd te bieden, dat zei Eurogroepvoorzitter Dijsselbloem vorige week. Hij liet weten dat als het de huidige 28 EU-landen niet lukt met een gezamenlijke oplossing te komen, een kleinere variant op het Schengengebied een serieus alternatief is. De sector die de laatste decennia het meeste baat heeft gehad bij de open grenzen van het Schengengebied is de transportsector. Volgens Cees Heebink, directeur van het Veenendaalse transportbedrijf J. Heebink, kosten dichte grenzen de transportsector klauwen vol geld.

De huidige 28 landen die het Schengengebied uitmaken kunnen het niet eens worden over een gemeenschappelijk vluchtelingenbeleid, de grootste zwakte van het verdrag op dit moment. Het vrije verkeer binnen de zone maakt het voor vluchtelingen mogelijk om eenmaal in de zone in één ruk door te gaan naar het beloofde land: Duitsland. Dijsselbloem liet eerder al ontvallen dat enkele rijke nu alle lasten moeten dragen. Een mini-Schengen, waarin de Benelux, Duitsland, Zweden en Oostenrijk hun grenzen naar elkaar openstellen, maar de gezamenlijke buitengrenzen sluiten, is volgens de Eurogroepvoorzitter een serieuze optie als alle Schengenlanden niet met een oplossing voor dit probleem komen.

Volgens Cees Heebink zouden de kosten voor gesloten grenzen aardig in de papieren kunnen lopen.Volgens Cees Heebink zouden de kosten van gesloten grenzen aardig in de papieren kunnen lopen.

Zware last

Hoewel zijn bedrijf vooral zaken doet in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk, weet Heebink hoeveel de open grenzen voor het transport betekenen. “We hebben zo’n zeventig vrachtwagens, waarvan er dagelijks veertig naar het buitenland gaan. Als we bij elke grens moeten stoppen, verliezen we denk ik snel een uur per vrachtwagen. Vermenigvuldig dat met veertig en dan kom je op een behoorlijk bedrag wat je mis loopt. Tel daar de douanekosten vervolgens bij op en je kunt je indenken dat we best blij zijn met die open grenzen. Grappig, want ik heb het eigenlijk nooit zo uitgerekend, omdat de open grenzen zo vanzelfsprekend zijn. Het gaat ons echt behoorlijk in de papieren lopen”, legt Heebink uit.

“Als we bij elke grens moeten stoppen, verliezen we snel veertig uur per dag.”

Engeland, één van de grootste markten voor Heebink, hoort niet bij het open Schengengebied. “Zeker het laatste jaar hebben we bijzonder veel hinder ondervonden van de problemen bij Calais. Duizenden vluchtelingen wagen daar de oversteek te maken naar Engeland, wat voor veel vertraging en schade zorgt. Ze proberen vrachtwagens in te komen en snijden vaak de zeilen van de trailers kapot”, laat Heebink weten. Een probleem dat Dijsselbloem graag opgelost ziet door een mini-Schengengebied. Door landen als Hongarije en Griekenland vrij te laten hun grenzen te sluiten, kan de vluchtelingenstroom beter gecontroleerd worden, waardoor de druk op Duitsland, Oostenrijk, Zweden en de Benelux lichter wordt.

 

Oost-Europese chauffeurs

De mogelijke plannen hebben echter ook een keerzijde. “Voor ons bedrijf zou een mini-Schengen geen probleem zijn. De Benelux en Groot-Brittannië zijn ons speelveld en de grens met Engeland is zo goed als open. Toch kan ik me best voorstellen dat als je als transportbedrijf voornamelijk naar Oost-Europa gaat, je veel hinder ondervindt van de dichte grenzen.”

“Een Nederlandse chauffeur is een kwalitatief goede chauffeur.”

De open grenzen betekenen niet alleen het wegvallen van grenscontroles, maar ook een toegenomen concurrentie vanuit andere landen. Europa is steeds één grote markt geworden waar vraag en aanbod worden afgewogen. Pijnlijk punt is en blijft daarbij de grote concurrentie van Oost-Europese chauffeurs. Bulgaren, Roemenen en Slowaken kunnen voor een veel lager loon dan hun Nederlandse collega’s hun broek omhoog houden en zijn daarnaast aan minder strenge regels gebonden. Over deze dreiging is Heebink kort. “Een Nederlandse chauffeur is een kwalitatief goede chauffeur. Onze standaard ligt veel hoger dan elders in Europa. Nederlandse chauffeurs hoeven niet bang te zijn."

 

Vallei

Door de problemen met Oost-Europese chauffeurs komen de effecten van de open grenzen voor veel Valleibewoners in de transportsector dichtbij. Ook een mogelijk mini-Schengen gaat de Vallei aan; de regio is een belangrijke schakel in logistiek Nederland en biedt doorvoermogelijkheden naar het buitenland. Volgens cijfers van het CBS is Gelderland na Zuid-Holland en Brabant de grootste regio in de transport, mede door de uitstekende infrastructuur. Heebink: "de Vallei ligt heel centraal. In anderhaf uur zit je zowel in Zwolle als in Rotterdam. Daarnaast kunnen we met de A12, A30 en A50 alle kanten op." Juist deze infrastructuur trekt al jaren lang ondernemers naar deze regio. Dat de Vallei dus baat heeft bij open grenzen, is een logisch gevolg. Mocht er in Europa geen oplossing komen, dan lijkt een mini-Schengen een goed alternatief.

Heebink heeft vooralsnog weinig last van de dreigingen in Europa, dat blijkt als we het kantoor uitlopen, naar buiten. Met een gebaar wijst hij naar een groot terrein waar enkele vrachtwagens staan geparkeerd. “We hebben net het groene licht gekregen van de gemeente Veenendaal om daarginds uit te breiden met een nieuw gebouw.” Vijf jaar duurde het om de plannen rond te krijgen, en het lijkt nu eindelijk rond. Daar gaat geen Schengenverdrag verandering in brengen.

 

Dat Gelderland een redelijke rol speelt in de Nederlandse handel blijkt uit deze grafiek. Zuid-Holland heeft vanwege de haven een enorme voorsprong, maar Gelderland staat boven provincies als Utrecht en Overijssel.

Vindt u het sluiten van de grenzen een goede oplossing voor het vluchtelingenprobleem? Laat een reactie achter en check ons dossier via @NieuwsVallei op Twitter en via Facebook. Heb je vragen of suggesties? Mail dan naar redactie@nieuwsvallei.nl.