sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Spaar-app moet klanten aan winkel binden

Voor de klant klinkt het ideaal: je downloadt een app op je smartphone en spaart bij het binnenlopen van een deelnemende winkel automatisch punten voor waardebonnen. Zonder ook maar iets uit te geven. Het Veenendaalsebedrijf Shop & Spaarontwikkelde er eind 2014 de gelijknamige app voor. Maar hoe realistisch is dit initiatief?

Voor de klant klinkt het ideaal: je downloadt een app op je smartphone en spaart bij het binnenlopen van een deelnemende winkel automatisch punten voor waardebonnen. Zonder ook maar iets uit te geven. Het Veenendaalse bedrijf Shop & Spaar ontwikkelde er eind 2014 de gelijknamige app voor. Maar hoe realistisch is dit initiatief?

De app werkt op basis van de iBeacon-technologie: je telefoon communiceert automatisch - via internet - met een apparaat dat geïnstalleerd is in de winkel. Bij de app Shop & Spaar zorgt dit voor het sparen van punten; het aantal verschilt per zaak. De punten kan de klant inwisselen voor waardebonnen bij de deelnemende winkels en horecagelegenheden. 

In ruil voor spaarpunten krijgen de winkeliers informatie over het geslacht van de klant, de interesses - in eerste instantie op basis van wat de consument zelf heeft aangegeven, later op basis van winkelgedrag -, het tijdstip en de duur van het winkelbezoek en het postcodegebied waar de klant vandaan komt. De gegevens die de winkel krijgt zijn volledig anoniem. “We geven de winkelier nooit naar personen te herleiden gegevens”, aldus Jan Hartsuiker, mede-oprichter van de app.

Tot nu toe doen in Ede vooral restaurants en cafés mee. Plaatselijke winkels, en dan vooral kledingwinkels, lijken nog niet overtuigd. Dit kan liggen aan het feit dat de app nog vrij nieuw is - deze bestaat sinds oktober. Daarnaast kun je je afvragen of deze winkeliers er baat bij hebben. Volgens Hartsuiker is de app juist ook geschikt voor kledingwinkels. “Bij Shop & Spaar is er bewust voor gekozen om bezoekers te belonen. Wij proberen met de app wat meer bezoekers de winkels in te trekken, de winkelier is vervolgens degene die de klant moet verleiden wat te gaan kopen.”

Simon Opgelder, medewerker van sportwinkel Sportted in Ede, ziet hier geen probleem in. “Mocht het zo zijn dat klanten alleen voor de punten naar binnen komen, moeten wij ervoor zorgen dat ze in ieder geval een goede indruk van de winkel krijgen. Het is nog de vraag of de app ook voor extra winkelverkeer gaat zorgen bij ons, maar anders is het een leuk extraatje voor de vaste klanten.” Echt misbruik is volgens Hartsuiker niet mogelijk. “We hebben een aantal mechanismen in de app zitten die er voor zorgen dat we misbruik automatisch kunnen herleiden. In dat geval kunnen we de misbruiker blokkeren.”