sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Olympisch sporterfgoed gaat voor goud

Arnhem- ‘’We willen het Olympisch sporterfgoed onder de aandacht brengen. Je hoef het niet allemaal leuk te vinden, maar de mensen moeten wel weten dat het er is.’’ Ben Hilgers, conservator van het NOC*NSF sporterfgoed te Arnhem, ziet graag dat het sporterfgoed populairder gaat worden voor jong en oud.

Er zijn op dit moment niet veel goed lopende sportmusea in Nederland. Wat moet je dan doen met een Olympisch sportmuseum? “Lange tijd heeft er een experience plaatsgevonden in het Olympisch stadion in Amsterdam. Dat heeft  lang gelopen, maar daar kwamen alleen echt mensen met de Amsterdam gedachte op af. Voor  het NOC*NSF was dat minder interessant.  Het bereik moet van heel Nederland zijn.’’  Inmiddels hebben ze bij het NOC*NSF een idee om het sporterfgoed interessant te maken voor de hele bevolking.

Het idee van het NOC*NSF is om tijdens de Olympische spelen van 2016 in Rio de Janeiro een virtueel digitaal Olympisch museum te hebben.  “Wat is het voordeel van een digitaal museum? Je bereikt heel Nederland en een stuk buiten de grenzen. Met een Engelstalige ondersteuning  trek je een nog groter publiek.  Alle voorwerpen die wij hier hebben, daar moet een verhaal bij. Digitaal is dat goed te doen en een voordeel is dat je informatie kunt aanpassen voor diegene die de website bekijkt.  Vragen aan mensen stellen voordat ze op de site komen. Wat is uw leeftijd? Wat is uw sportheld? Wat is uw favoriete sport? Je speelt zo in op de klant. Zo hoef je geen overtollige informatie te geven. En je kunt je per klant specifieker richten op de weetjes en feitjes van een sport(held).’’

‘’Het moet een systeem worden dat het leuk en uitdagend maakt.”

Datamodel

Het verzinnen van zoiets is niet nieuw, het maken ervan wel. “Wij proberen via deze manier de mensen te geven wat ze leuk vinden. Wij zijn geen commerciële mensen. Wij willen gewoon dat mensen de gepaste informatie krijgen die ze nodig hebben, zodat het leuk is en blijft. Zo kan iedereen geïnteresseerd raken. Het internet publiek is heel hard. Je moet kijken hoe je verschillende soorten publiek kunt bedienen. Aan onze voorwerpen mankeert niet zo veel en er is vrij veel publiek dat daarin geïnteresseerd is, maar hoe ga je dat Datamodel maken? Onze grootste uitdaging is, hoe gaan we die data in stukjes opdelen?  Vanuit verschillende doelstellingen het publiek informeren, bedienen en het leuk laten vinden, hoe gaan we dat erin hangen? Daar hebben we geen multimedia bedrijf voor nodig. Daar zijn wij voor nodig. Wij sporters, sportliefhebbers, kenners zijn er voor nodig om  informatie op te bouwen. En dat gaat jaren duren. Een On- Going project noem ik het. We willen er dit jaar mee beginnen. De conceptfase staat in ieder geval. We moeten kijken hoe we het gaan organiseren. Het moet een systeem worden dat het leuk en uitdagend maakt.”

Andere tijd

Het sporterfgoed in Arnhem is het enige erfgoed op Olympisch gebied in Nederland. Voor dat het erfgoed in Arnhem terechtkwam, bestond er een Sportmuseum in Lelystad. In 2005 sloot dit museum echter vanwege een faillissement. Hoe kwam het zover? “Er waren destijds weinig bezoekers die op het museum afkwamen. Wellicht was de locatie niet ideaal, maar het heeft ook met geld te maken. Het was toen wel een andere tijd. Vroeger werden dingen aangeboden op het internet en dan moest je het maar leuk vinden. In de tijd van nu moet je interactie hebben. Inmiddels hebben er ook talloze veranderingen plaatsgevonden op het internet, er is nu een andere informatiemaatschappij. Je moet inspelen op de doelgroep en dat is iets wat vroeger niet zo extreem was. Die kennis nemen we nu mee naar ons traject. Het inrichten van een digitaal virtueel museum, dat kost geld. Alles wat je erin stopt komt er op den duur uit. Een systeem dat zich blijft aanpassen aan de ontwikkelingen en aan de bezoekers’’.