sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

Movie W op zoek naar bekendheid

 

Movie W in Wageningen is een filmhuis waar films draaien van kunstzinnige en historische waarde. De programmering met films van veel verschillende culturen en de sfeer trekken mensen naar Movie W volgens Adri Bolt, actief vrijwilliger en bestuurslid van Movie W. Alleen is dit genoeg om publiek te trekken en het filmhuis draaiende te houden? 

Veranderingen

Onlangs is het filmhuis van locatie veranderd. ‘’We zaten altijd bij de universiteit, maar de universiteit wilde ons afstoten. Dit omdat het gebouw waar we in zaten werd afgebroken. Toen moesten we een nieuwe locatie vinden.’’ Aldus Adri Bolt. Naast het veranderen van locatie hielden de twee banen op. ‘’Die subsidie hield op en moesten we overgaan op volledig vrijwilligerswerk.’’ Dit was een pittige periode volgens Adri. Het filmhuis draait films van dinsdag tot en met zondag. Op zondag zijn er twee voorstellingen. ‘’De middag voorstelling loopt niet heel goed dus daar moeten we nog over nadenken.’’ Om deze redenen heeft Movie W de prijzen moeten verhogen. ‘’Het is nu 6,50 voor studenten en acht euro voor niet-studenten.’’ 

Publiek blijven trekken

Om publiek te blijven trekken draait het filmhuis verschillende soorten films. ‘’We moeten een soort mix hebben. Dit omdat we tegenwoordig zelf onze huur moeten opbrengen. Wij moeten net zo commercieel, tussen aanhalingstekens, draaien dat we de huur kunnen terug verdienen.’’ De zalen zitten namelijk niet altijd vol in het Wageningse filmhuis. Om deze reden heeft Movie W wat actie moeten ondernemen. ‘’We hebben een business plan gemaakt toen we overgingen. Op dit moment draaien we nog verlies volgens dat plan. En in tien jaar moeten we quitte staan.’’ 

Onbekend

Om de huur op te brengen moet het filmhuis meer bezoekers trekken. Adri Bolt geeft aan dat het filmhuis niet heel bekend is in de omgeving en dat er ook een verschuiving in de doelgroep plaatsvindt. ‘’Aan de ene kant krijgen we regelmatig mensen van buiten Wageningen. Aan de andere kant zijn er in Wageningen zelf veel mensen die niet van het programma afweten. Ze kennen het bestaan, maar van de locatie en het programma weten ze niks af. Het was een sterk studenten publiek in een wat grijzer verleden. We zien dat wel verschuiven naar een wat ouder publiek.’’ 

Publiciteit 

Adri Bolt legt uit dat het filmhuis probeert op verschillende manieren meer publiek te trekken. ‘’We hebben net de website vernieuwd. Ook hebben we een nieuwe digitale nieuwsbrief die het goed doet. Tot slot hebben een Facebook pagina aangemaakt waar we meer mee gaan werken.’’ Daarnaast doet Movie W aan aparte publiciteit naar studenten. ‘’We willen studenten er graag bijhouden. En ook meer internationale studenten naar het filmhuis halen. We hebben wel veel buitenlandse studenten als vrijwilligers, dat geeft een heel leuke, internationale sfeer.’’ 

 

 

Over de auteur

Tjerk Hubregtse