sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De kunstenaar ten voeten uit

Beeldengalerij Het Depot, de naam zegt het al, stelt over het algemeen alleen beelden tentoon. Echter ging op 1 april een nieuwe tentoonstelling van start die ook de andere artistieke kanten van de beeldhouwers belicht: ‘De beeldhouwer ten voeten uit’. Deze tentoonstelling bestaat naast beelden ook uit illustraties, schilderijen en foto’s. Met deze expositie wil Het Depot laten zien welke persoon er achter de beelden schuilt die in de collectie zijn opgenomen.

“Wat een gesprekken zouden er ontstaan als al deze mensen uit hun luikje zouden kruipen een en elkaar zouden ontmoeten?”

Als je het gebouw ziet, zou je niet zeggen dat er zich binnen prachtige kunstwerken bevinden, het ziet er wat gewoontjes uit. Een typisch grijs gebouw op een grijze dag. Dat komt waarschijnlijk door de geschiedenis van het gebouw; in de rondleiding krijg je te horen dat het vroeger onderdeel was van de universiteit. Bij binnenkomst valt gelijk een bijna reusachtige vrouwentorso op. Het vrouwenlichaam heeft overal kleine luikjes, in totaal 370. Als je een luikje openmaakt staat daar een nummer in. Die nummers staan dan weer op een plaat, naast de torso, met de naam van de bijbehorende persoon. Elk vakje staat symbool voor een overleden inspiratiebron van de kunstenaar, Gerard Lenting. Het kunstwerk heet ‘De Madonna der dagen’. Wat een gesprekken zouden er ontstaan als al deze mensen uit hun luikje zouden kruipen een en elkaar zouden ontmoeten? Homerus bevindt zich bij de plek van het hart van de torso, omdat zijn gedichten de kunstenaar aan het hart gaan en Sappho bij de vrouwenschoot vanwege haar gedichten over de liefde. Voor de rest zijn alle vakjes willekeurig ingedeeld.

Nadat je binnenkomt, begint de rondleiding al vrij snel. Hij kost 5 euro en wordt begeleid door Petra Ellen Kuiken, gastvrouw van Het Depot. Naast de groep ouderen die deelneemt aan de rondleiding is er ook een middelbare schoolklas in de galerei aanwezig. De gepensioneerde groep bestaat uit vijftien mensen. Het is de Probusclub uit Haarlem, samen hebben ze een aantal keer per jaar een uitje. De rondleiding begint met een beeldhouwwerk van Novello Vinotti. Het is een paar benen dat vooruit lijkt te lopen, het begint met een voetafdruk, dan een deel van de voet en zo worden de benen bij elke stap verder opgebouwd.

Een van de mannen stoot zijn vrouw aan en zegt “Bijna net zo koud als die van jou.” en lacht vervolgens hard om zijn grapje.


Het bijzondere aan de beeldhouwwerken in de beeldengallerei is dat ze aangeraakt mogen worden. De voeten voelen koud aan, een van de mannen stoot zijn vrouw aan en zegt “Bijna net zo koud als die van jou.” en lacht vervolgens hard om zijn grapje. Het gesprek in de groep gaat erover of het mannen- of vrouwenvoeten zijn en welke schoenmaat ze zouden hebben. Dit beeldhouwwerk staat symbool voor waar de stichting Utopia voor staat, stichting Utopia is de moederstichting van de gallerei. De beeldengalerij is geen museum, maar een stichting die kunstenaars de kans wil geven om zich te kunnen ontwikkelen. Dat doen ze door hen financieel te steunen en hun werken tentoon te stellen. Deze ontwikkeling, die de stichting wil bevorderen, kun je terugzien in dit werk van Vinotti.

 Mevrouw Kuiken moet enkele keren haar verhaal onderbreken door het rumoer dat de middelbare schoolklas veroorzaakt. Waar de ouderen haast niet genoeg kunnen krijgen van de kunstwerken en vraag na vraag stellen, lijken de jongeren niet geïnteresseerd. De meesten zitten op hun telefoon, praten wat met elkaar of zijn druk bezig met het overschrijven van de antwoorden van een klasgenootje. De ouderen kunnen er wel om lachen, haast alsof ze iets van hun jongere zelf terugzien in de jeugd.


“Toen het schilderij werd opgehangen was de verf nog niet eens droog”


Op de eerste verdieping is de tijdelijke tentoonstelling ‘De kunstenaar ten voeten uit’ te zien. Deze bestaat voor het grootste deel uit schilderijen en illustraties, met af en toe een foto of beeldhouwwerk. Alle kunstenaars die hier vertegenwoordigd zijn, zijn ook in de vaste tentoonstelling te zien met hun werken. Het doek dat het meeste opvalt is een olie schilderij van Peter Keizer. Het is dan geen beeldhouwwerk maar in feite heeft de kunstenaar geboetseerd met verf. De dikke klodders felgekleurde olieverf vormen een vrolijk veld vol bloemen. “Toen het schilderij werd opgehangen was de verf nog niet eens droog”, vertelt Petra ons.