sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De gezichten achter de expositie

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de animatie 'Gertie The Dinosaur' werd gemaakt. Voor Gertie's verjaardag heeft Kunsthal KAdE in Amersfoort de expositie 'Move On...!' opgezet. De selectie is uiteindelijk gemaakt door Erik van Drunen en Mette Peters, maar makkelijk was het niet.

Dit jaar is het honderd jaar geleden dat de animatie 'Gertie The Dinosaur' werd gemaakt. Voor Gertie's verjaardag heeft Kunsthal KAdE in Amersfoort de expositie 'Move On...!' opgezet. De selectie is uiteindelijk gemaakt door Erik van Drunen en Mette Peters, maar makkelijk was het niet.

Animatie als kunst, maar ook als passie

Mette: “Als kind heb ik heel veel naar animatieseries op tv gekeken. Toen zat ik al met mijn casetterecordertje de muziek van de 'Pink Panther' op te nemen, zodat ik er 's avonds in bed ook nog naar kon luisteren.

Echt animatie als kunstvorm ben ik pas gaan erkennen in de tijd dat ik studeerde aan de Universiteit in Amsterdam. Ik zag op televisie een programma, 'animatie', en daar zag je een andere soort animatiefilms, de volwassener variant, de kunstvorm. Dat vond ik zo bijzonder, daar wilde ik meer over weten. Toen ben ik mijn scriptie daarover gaan schrijven. Als je eenmaal die passie gevonden hebt, dan laat het je niet meer los.”

Erik:”Vroeger had ik helemaal niet zo veel met animatie. Bij mij kwam het eigenlijk heel toevallig. Ik ging naar de kunstacademie om fotografie te studeren, dat was echt wat ik wilde. Toen kreeg ik als verplicht vak “animatie” en daar had ik helemaal geen zin in, want ik dacht dat animatie gelijk stond aan tekenfilm. Als project ben ik toen met cut-out aan de slag geraakt en zo ben ik eigenlijk verkocht geraakt. Dat je een grafisch universum onbeperkt tot leven kunt laten komen, dat vind ik heel erg leuk.”

Een complete expositie

Mette: “Nou, we zijn het er redelijk over eens dat je eindeloos dingen toe kan blijven voegen en op een gegeven moment moet je er gewoon een punt achter zetten. We zijn heel tevreden over deze selectie, dus in die zin is er niet iets wat we direct toe zouden willen voegen.”

Erik: “Ook als je kijkt naar reacties die we kregen. Een aantal mensen die veel van animatie weten vonden het niet zo heel spannend. Dat snappen we, maar we hebben geprobeerd een tentoonstelling te maken voor een breder publiek. Het zijn vijftig titels waarbij je, door middel van een roze panter, probeert te schetsen dat animatie meer is dan alleen een tekenfilm.”

Geen Nederlandse animatie-industrie

Erik: “Een goed voorbeeld is de maker van “Vader en Dochter”, Michael Dudok de Wit, die nu voor de Japanse Ghibli studio's een lange film aan het maken is. Die film wordt helemaal in Frankrijk en Japan gemaakt. Dat is ook niet zo gek, want Nederland is gewoon heel erg klein, waardoor het nooit echt een industrie kan maken. Daardoor is ook juist die korte vorm zo gaan excelleren. Voor de continuïteit zou een Nederlandse industrie wel prettig zijn.”

De toekomst van de animatiefilm

Mette: “De techniek die ontwikkelt zich gewoon verder, maar toen de computer opkwam werd er ook gezegd dat het voor iedereen heel makkelijk zou worden om animaties te maken. Iedereen kan met de computer werken. Maar de basis gaat toch over het neerzetten van een personage, van een verhaal, een concept. De techniek is eigenlijk maar een middel om tot een verhaal te komen.”

Erik: “Het zit trouwens niet alleen aan de kant van het maken. Vroeger moest je voor de ontwikkeling naar een laboratorium en moest je een bioscoop zoeken om hem te draaien.
Nu kan je met je computertje dingen zelf maken en op Youtube zetten. Dat houdt in dat er een explosie van creativiteit op internet uitbarst, waarop wij maar een fractie zicht hebben. Je kan digitaal een stop-motion film maken en terwijl je in de metro zit, upload je hem en heb je je publiek gevonden. Het is dus niet alleen het maken, maar ook het verspreiden dat veranderd is.”

Klik hier voor het eerdere artikel over de expositie in Kunsthal KAdE.

Over de auteur

Ruben Borger