sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

De duurzame klant als kameleon

Geitenwollensokkenbreiers of hipsters, zo worden duurzame klanten meestal getypeerd. Maar klopt dit wel? Vallen alle duurzame klanten in deze categorieën? Om dit uit te vinden, stippelde ik een route uit naar verschillende duurzame ondernemingen in de Vallei en in het hartje van de Food Valley om te praten met de klant.

 

Holland & Barret (voormalig de Tuinen) is de eerste stop in mijn zoektocht.

Naast vitamines verkopen ze ook andere duurzame producten zoals thee en verzorgingsproducten.

Ik kom al snel voor de winkel in gesprek met een oude man en een Chinese uitwisselingsstudent van  Wageningen Universiteit die net de winkel uitloopt. Ze ziet eruit als een gewone student en ik zou haar niet snel hipster of geitenwollensokkenbreier noemen. Naast het feit dat ze geïnteresseerd is in de natuur zou ik ook niet iets anders kunnen vinden wat haar linkt met een duurzaam bedrijf.

"De winkel is me aangeraden door een Nederlandse vriendin die hier altijd losse thee koopt. Ik was benieuwd en ben maar eens gaan kijken. Ik vind het wel belangrijk dat er duurzame winkels zijn", vertelt ze.

De oude man vertelt me dat hij heel veel medicijnen slikt en dat hij dan liever homeopatische middelen slikt i.p.v alle "rommel" die tegenwoordig door medicijnen verwerkt zijn.

Hieruit kan ik concluderen dat een duurzame klant niet zo snel te typeren valt. Bij deze winkel sprak ik namelijk met twee verschillende leeftijdsgroepen, die allebei met een andere rede naar de winkel zijn gekomen. De ene is een oude man, die liever niet allemaal "rommel" slikt bij zijn medicijnen. En de andere is een jonge student die net aan het oriënteren is.

Misschien ligt de reden voor verschillende soorten duurzame klanten wel bij het feit dat ze bij Holland & Barret veel verschillende duurzame producten verkopen en niet één specifiek product.

Daarom besluit ik OnsZaden te bezoeken. Deze winkel verkoopt specifiek bijzondere zaden van over de hele wereld.

Ik verwachtte dan ook verzamelaars van exotische zaden te spreken, maar ik kwam juist in gesprek met Sonja: een huismoeder uit Ede.

"Ik heb normaal niet echt groene vingers, maar ik dacht laat ik eens spontaan doen!" ,vertelt Sonja. "Met de kinderen constant thuis in de kerstvakantie wil ik soms ook mijn rustmoment en dit wordt misschien mijn nieuwe hobby van 2017."

Met haar korte, pittige kapsel, haar ronde brilletje en een sjaal met bloemetjes erop, had ik haar op een Libelledag tegen kunnen komen. Misschien is het toeval, maar deze vrouw valt ook niet onder de eerder genoemde categorieën.

Misschien ligt het wel aan Wageningen. Het is immers een studentenstad gemixt met woonwijken met mensen die hier al jaren wonen. Misschien moet ik de duurzame klant op een andere plek in deVallei spreken. Vandaar stapte ik in de bus en ging ik op weg naar Arnhem. Twee van mijn redactieleden waren kort geleden nog bij WAAR geweest en ik ging daar dus op bezoek.

Ja hoor! Eindelijk iemand die in de categorie hipster valt. Een baard, een Hershel rugzak en opgerolde broekspijpen ondanks de stekende kou. Hij houdt een fotolijstje in zijn hand en kijkt zoekend rond, maar hij heeft haast en geen tijd om te praten. Jammer, maar niet erg. We weten in ieder geval dat hier een "typische" duurzame klant komt. 

Toch kan ik concluderen dat duurzame klanten in verschillende soorten en maten komen. Ze zijn niet allemaal geitenwollensokkenbreiers en hipsters. Ik vergelijk de duurzame klant dan ook met een kameleon. Ze vallen volgens velen in een bepaalde categorie, maar als je goed kijkt laten ze hun ware kleuren zien.

Discussieer mee Hoe typeer jij een duurzame klant?