sluiten Cookies

Stel uw persoonlijke cookie-instellingen in. Hou er rekening mee dat bepaalde onderdelen van NieuwsVallei.nl niet of niet optimaal zullen functioneren als u cookies blokkeert.
Lees ons cookie statement voor meer informatie.

Cookies toestaan Cookies niet toestaan

"Uit de kast komen is geen sprookje"

ARNHEM - Seks, drugs en feesten; het komt allemaal voorbij in de nieuwe theatershow van Fahd. Hij vertelt over zijn leven na zijn coming out. Over hoe het niet eindigde als in een sprookje.

In de loge naast de zaal zitten een handjevol mensen onder het genot van een drankje rustig te praten. Er zijn veel gays aanwezig. Sommigen zijn als stel gekomen en andere staren eenzaam naar hun glas gin. De show begint later dan verwacht. Als de deur eenmaal opengaat stormt iedereen de zaal in. Terwijl we de zaal inlopen worden we aangesproken door een man met een Nederlands-Amerikaans accent. "Please gaan jullie zitten in the middle, thats nice for de acteur. Thank you". Iedereen heeft een plek gevonden en Fahd komt tevoorschijn. Een gespierde man met een kale kop en een glimlach spreekt het publiek toe. Het begint met een kennismakingsgesprekje, maar zonder dat je het door hebt is het verhaal al begonnen. 

De zaal is klein en er zit haast geen ruimte tussen de acteur en het publiek. De tribune is gevuld met een handjevol mensen, hooguit dertig man. Op de vloer staat een klein decor dat bestaat uit kluisjes en een bankje. Ook staat er een constructie die bestaat uit een glazen doos, een doos met klapdeuren en een douche. Ondanks dat het decor niet verandert waan je jezelf door het gebruik van licht en muziek steeds op een andere locatie.

“Ik voelde me er een beetje ongemakkelijk bij"

Het verhaal begint en Fahd gaat naar een gay feest. Muziek klinkt door de speakers en de zaal verandert in een discotheek. Hij feest niet alleen. Heel het publiek wordt meegetrokken. Een man op de eerste rij wordt gekust en John (45) krijgt een klap op zijn kont. “Ik vond het wel leuk, zo word je als publiek veel meer het verhaal ingetrokken", vertelt hij later. Er zijn ook mensen die wegduiken of geen oogcontact durven te maken. “Ik voelde me er een beetje ongemakkelijk bij", zegt Jeremy (28). Fahd gaat taboes rondom gay feesten niet uit de weg. Op de wc wordt er geneukt en drugsgebruik is aan de orde van de dag. Ook Fahd moet eraan geloven en neemt een pil. Hij voelt zich geweldig, maar wordt ook geconfronteerd met zijn verleden.  

Terwijl hij aan het feesten is krijgt hij een flashback. De lichten veranderen van blauw en wit naar een zacht oranje kleur. De dreunende muziek valt uit en op de achtergrond hoor je de ritmische klanken van een Arabisch liedje. We zien de kleine Fahd in de auto naar Marokko, op weg naar zijn roots.

 

“Het raakt mij zo omdat ik mezelf hierin herken”

Fahd komt uit een traditionele Marokkaanse familie. Als duidelijk wordt dat hij homoseksueel is wordt hij verstoten en zijn familie praat niet meer tegen hem. Hij vindt een uitweg in drugs en feesten. Eventjes lijkt hij echt vrij te zijn, maar al snel komt hij erachter dat hij helemaal niet vrij is. Hij is eenzaam en wanhopig opzoek naar liefde. Het theaterstuk verandert van karakter. Waar het 10 minuten geleden nog grappen en grollen was, klinkt er nu gesnik vanaf de tribune. Meerdere personen raken geëmotioneerd. Een man naast mij begint te huilen. “Het raakt mij zo omdat ik mezelf hier in herken.”

Om alles te vergeten gaat Fahd nog meer drugs gebruiken. Er klinkt keihard gesis en rookwolken vullen de zaal. Muziek van ‘The Greatest Showman’ klinkt door de speakers. Opeens staan er twee mannen op het podium. Ze dragen een konijnenmasker en dansen samen met Fahd. Deze mannen beelden het partykonijn uit. Een alter ego dat meerdere malen terugkeert in het stuk. Het publiek reageert verrast en de energie van de dans werkt aanstekelijk. Er wordt meegeklapt en degene die de tekst van het liedje kennen zingen binnensmonds mee.

Tegen het einde van de show wordt het steeds dramatischer. Fahd weet niet meer waar hij het zoeken moet en voelt zich verstoten en eenzaam. Al schreeuwend vraagt hij om erkenning. Het is duidelijk geworden dat er geen happy end is na zijn coming out.

 

“Zo, die heb ik wel nodig na dit stuk”

De lichten gaan aan en er zijn veel gechoqueerde gezichten. Het blijft net iets te lang stil en dan staat er een koppel op en loopt weg. Ze kijken elkaar aan alsof ze net water hebben zien branden. En zo kijken er meer. Er zijn ook mensen met tranen in hun ogen. Als we de zaal uit lopen blijven er nog een aantal mensen met Fahd praten, maar het grootste gedeelte heeft al snel de zaal verlaten. In de loge staan wijntjes klaar. “Zo die heb ik wel nodig na dit stuk.” klinkt er vanuit een hoek.

Foto: Bas de Brouwer